התוועדויות תשל"ב
הנחה בלתי מוגה
ב' הדרגות דבנים ועבדים – אצילות (טהורה היא) ובי"ע (בראתה יצרתה ונפחתה) – בכל אחד מישראל. ובר"ה נצבים היום כולכם גו' – כל הסוגים שבישראל, שכללותם בנים ועבדים – שקיימים ועומדים (בקיום ועמידה חזקה, ע"ד מ"ש במ"ת "ויתייצבו בתחתית ההר", והרי ר"ה שייך למ"ת) וזוכין בדין, וזוכים לכל ההמשכות ע"י התורה, מצד (וע"י) שייכותם לתורה. את הוי' האמרת היום – שע"י אמירת פסוקי מלכיות שבתורה פועלים ישראל (גם בחיצוניות העולם) שהקב"ה יאמר העשרה מאמרות (בנין המלכות), ועד שפועלים למעלה ענין התורה (עשה"ד) – שהקב"ה קורא ושונה, ובאופן שמעשרת הדברות נמשך גם בעשרה מאמרות; והוי' האמירך היום – אתעדל"ע שקודמת לאתעדל"ת, הן בנוגע לעשרה מאמרות (תמליכוני עליכם) – אמר הקב"ה אמרו לפני מלכיות, והן בנוגע לעשרת הדברות – תען לשוני אמרתך. ביאור המשל על תק"ש בר"ה ממלך שלא הכירוהו כו' – למעליותא – שאי אפשר להכיר את עצמות המלך (איום קדוש) ע"י הגילויים, להיותו מושלל מבחי' הגילויים. |
בלתי מוגה
א. ניגוני כל רבותינו נשיאינו והזכרתם בסיום ימי ר"ה ב. התאחדות עם יהודי רוסיא ע"י ניגון שלהם (ה) מאמר ד"ה היום הרת עולם |
הנחה בלתי מוגה
תכלית הבריאה – עבודת ישראל ע"י התורה, לברר ולתקן מה שנפל בשבירת עולם התהו, שעי"ז נשלמת הכוונה דבונה על מנת לסתור וסותר על מנת לבנות (והשקו"ט בזה), ועד שנמשך מהבחי' שלמעלה גם מתהו. ובעוה"ז הו"ע השלימות דלעת"ל שלמעלה מהשלימות דעולם על מילואו נברא. הכח לעבודת ישראל – אנכי הוי' אלקיך שבהתחלת מ"ת, ששם הוי' נעשה הפנימיות של כל אחד מישראל. וביאור ענין קוצו של יו"ד, וכל ד' אותיות שם הוי' בנפש האדם. וכאשר יש חסרון בשלימות העבודה צ"ל ענין התשובה – שובה ישראל, שעי"ז ניתוסף עילוי גדול יותר – עד הוי' אלקיך, שהקב"ה נעשה עד לטובה, במכ"ש מזה שנעשה עד לרעה, היינו, שמהפכים הרעה לטובה, מדת הדין דשם אלקים למדת הרחמים דשם הוי', ע"י המשכה מבחי' סתימא דכל סתימין, שבה יש צורך בענין העדות. |
בלתי מוגה
א-ב. חלוקת הסדרות דנצבים וילך ושייכותן לראש השנה ויום הכפורים (הוגה) (א-ב) מאמר ד"ה שובה ישראל ג-ד. פרש"י לא, י ד"ה מקץ שבע שנים. השייכות בין מצות הקהל לשמיטה (הוגה) (ד) ה. 1) לקוטי לוי"צ (ע' תס): "אתיין וסלקין ונחתין ומתגלפין" 2) מעלת נשי ישראל: הלימוד מהפטרת חנה ו. הביאור בלקוטי לוי"צ ז. שלילת ההצעה לצאת מביהכנ"ס בעיצומו של יוהכ"פ (יג) ח. ה"יינה של תורה" בפרש"י |
לאחרי מנחה: תשו"ע, לימוד התורה מתוך הרחבה, ושנת גאולה (מוגה) |
"לכבוש" את העולם בתורה (מוגה) |
הנחה בלתי מוגה
"חלק הוי' עמו" – קאי על נפש האלקית (חלק אלקה ממעל ממש), ו"יעקב חבל נחלתו" – קאי על ירידתה למטה להתלבש בגוף ונפש הבהמית (כמו החבל שראשו קשור למעלה וקצהו למטה). ועז"נ "ימצאהו בארץ מדבר" – שע"י הירידה לארץ מדבר נעשה עילוי שהוא בדוגמת מציאה, שלא בערך. וטעם הדבר – לפי שבירידתה למטה נעשה בירור הניצוצות דעולם התהו (שרש המדבר – "בארץ מדבר ובתהו"), שגדלה מעלתם, שהם בחי' מ"ה בעצם – בהמה (רבה), בה מ"ה (למעלה מאדם שהוא רק בגמטריא מ"ה), בביטול ודביקות ביש האמיתי, אלא שענין זה לא הי' באופן של התיישבות, הן מצד ריבוי האורות, והן מצד מיעוט הכלים. ולכן יש צורך בעבודת האדם בבירור הניצוצות דתהו (שיורש אותם – "נחלתו"), שעי"ז יהיו בהתיישבות לעתיד לבוא. ועי"ז – "הוי' בדד ינחנו", בחי' בדד שלמעלה מסדר ההשתלשלות, ששייך ליוהכ"פ ועד לשמע"צ ושמח"ת, ומזה נמשך בכל השנה. |
בלתי מוגה
א. פתגם אדמו"ר מהר"ש אודות רבע-שעה לימוד חסידות בכל יום ב. "לכתחילה אַריבער" – השייכות ליוהכ"פ וחג הסוכות מאמר ד"ה כי חלק הוי' עמו ג-ד. פרש"י עה"פ לב, י ד"ה ימצאהו בארץ מדבר – ההכרח בפשש"מ לפרש"י "אותם מצא לו נאמנים בארץ מדבר", והסברת ג' הפרטים ד"תורתו ומלכותו ועולו" (הוגה) (יא) ה-ו. לקוטי לוי"צ (ע' תסד): "רברבא מלאכא וממנא אחרא" ז. ע"ד "מיהו יהודי" ח. המשך הביאור בפרש"י: "מה שלא עשו ישמעאל ועשו כו'" |
ההמשכות דד' המינים – באופן של אחדות (מוגה) |
יציאת כל הנוער משם אל המרחב (מוגה) |
הנחה בלתי מוגה
פרי עץ הדר וכפות תמרים הם הדר מלך השמיני ואשתו מהיטבאל, שעל ידם נעשה תיקון ובירור ז' מלכין קדמאין דתהו, בהמשך לר"ה ויוה"כ שבהם נעשה תיקון כל עניני שנה שעברה שהיו בבחי' תהו. והענין: סכך הסוכה נמשך מענן הקטורת דיוה"כ, שיש בה י"א סממנים, לפי שענינה הוא בירור הניצוצות דתהו, ע"י בחי' י"א שבקדושה, אנת הוא חד ולא בחושבן. וענין זה מתגלה בחג הסוכות, שנקרא ביום הראשון, בחי' הכתר: ע"י ישיבה בסוכה – בבחי' מקיף (שיש לו שייכות אל הפנימי), בדוגמא בחי' הדעת (למען ידעו) שמחבר חו"ב, שהמוחין הם בבחי מקיף על המדות; וע"י נטילת ד' מינים – נמשך בפנימיות, בדוגמת בחי' הדעת שממשיך ממוחין למדות. ודוגמתם ביוה"כ – בגדי כהונה שהם בבחי' מקיף, והאבנט שמקשר ומהדק הלבושים להגוף, הו"ע ההמשכה בפנימיות. וכיון שהכח לבירור הניצוצות דתהו שנפרדו ונפלו למטה הוא מבחי' אנת הוא חד ולא בחושבן, נבחרו ד' מינים שיש בהם ב' ההפכים דפירוד ואחדות. ולקיחתם היא ציווי לכל אחד מישראל, שירידת נשמתו למטה היא בשביל בירור הניצוצות. |
בלתי מוגה
א. פתיחה חלוקת משקה – ביחד עם מס"נ – ע"י הכהנים שיצאו מרוסיא (ב) ב. "ביום השמיני עצרת תהי' לכם": הלימוד מכל תיבה בכתוב זה ג. שמיני עצרת: קליטת כל עניני תשרי ביום אחד ד. המשך: קליטת עניני ר"ה ויוהכ"פ ע"י השמחה בשמע"צ ה. המשך ו. הנתינת כח מהשמחה עם התורה למילוי השליחות בכל המצבים |
הנחה בלתי מוגה
השמחה דשמח"ת היא על לוחות אחרונות שניתנו ביוהכ"פ (יום חתונתו, זה מ"ת). לוחות אחרונות הם באופן דכפלים לתושי', דכיון שבאו לאחרי הירידה דשבירת הלוחות, יש בהם מעלת התשובה, ולכן גדלה מעלתם לגבי לוחות ראשונות, כשבנ"י היו במדרגת צדיקים. ביאור המשל למלך שהיו לו בנות – נש"י, נשואות – כפי שירדו למטה ונתלבשו בגוף, בדוגמת חיבור משפיע ומקבל בנישואין, למקום קרוב (קיץ) ולמקום רחוק (חורף) – צדיקים ובעלי תשובה, ובהתאם לכך הוא החילוק עם עצרת היא לאחרי חמישים יום או בשעתא חדא. |
בלתי מוגה
א. שמח"ת: השמחה מצד ההתחדשות בתורה ב-ג. ההוראה מפעולת אדה"ר ע"י ש"אמר זה שור כו'" קריאת שמות הנבראים ע"י אדה"ר דוקא, ולא ע"י המלאכים (ב"ר פי"ז, ד) (הוגה) (ח) (ובהערה: פעולה בעולם ע"י אמירת חסידות) כל יהודי הוא כאדה"ר, שמקבל כל צרכיו מלמעלה ("כמו עז", כל' הפתגם הידוע) והעולם כולו שלו ובשבילו – לעשותו דירה כו', החל מ"שור" זה נה"ב – להזכיר לה שרשה כו'; וזהו ש"יעקב הלך לדרכו" לאחרי שמע"צ ושמח"ת – שנעשה בעה"ב (עצרת ל' יורש עצר) על העולם בכח התורה ("אמרתך") לבררו בנקל ("אמר מלכא עקר טורא") (ט-י) ד. ע"ד ה"לקוטי שיחות" מאמר ד"ה להבין ענין שמח"ת ה. שמח"ת: הדגשת ענין הבחירה בבנ"י; ע"ד "מיהו יהודי" כהקדמה ללימוד התורה (שמתחילים בשמח"ת) מברכים "אשר בחר בנו מכל העמים (ולאח"ז) ונתן לנו את תורתו" (אף שלמדו תורה גם לפני ש"בחר בנו" במ"ת) – כי האפשרות שתומשך תורת ה' בשכל האדם, שזהו בבחי' "נמנע הנמנעות" (כבארון – תורה), היא ע"י הקדמת הבחירה חפשית בבנ"י (ללא טעם – בגוף החומרי, שבזה לגוי יש יותר "סחורה"...) שמוציאה אותם מהגבלה. וזהו ששמחת תורה בא לאחרי ר"ה, "יבחר לנו", ויוהכ"פ, לוחות שניות דוקא – שלאחר הסליחה מודגש יותר ענין הבחירה, ולכן רוקדים בלי הגבלה וביחד (דלא כשמחת חגה"ש באכו"ש). והתכלית – שיומשך בפועל, בלימוד ביגיעה (כהדוגמא ל"למדן" – מ"גנב" דוקא, שמס"נ כו'), ובהנהגה בעולם ע"פ הלכה (טו-יט) בשמח"ת וריקוד עם הס"ת מודגשת הבחירה בבנ"י, כך שצ"ל גיור כהלכה, למרות שיקולי כבוד כו', וע"י דברים היוצאים מן הלב – יפעלו פעולתם (כ-כא) ו. ע"ד שיעורי חת"ת; קרן השנה; כינוס תורה (כב-ד) ז. השתתפות בכינוס תורה: מנין "י"ד סעודות" שבסוכה לר' אליעזר שחייב בי"ד סעודות בסוכה, ב' סעודות בכל יום [ויל"ע אם הפלוגתא היא גם בהנהגת כל השנה], אף שבשבת חייב בג' סעודות – תירצו (נוסף לזה שלר"א פטור מסעודת היום דיו"ט אם "כולו לה'") ששיעור כזית דסעודה ג' פטור מסוכה. ולכאו', מיגו דהוי שיעור קבע לשבת יהי' קבע לסוכה? ויש להקדים גוף הפטור באכילת עראי – ששיעורה "כדטעים בר בי רב" בדרך – דצ"ב: גם כזית אין לאכול בשוק, והוי תשבו כעין תדורו? ויובן ע"פ דיוק הגמ' שלא נאמר "כל האוכל בשוק כו'", דבאופן מסוים מותר, והוא כהדיוק "(א) אמר אביי (ב) כדטעים בר בי רב (ג) ועייל לכלה": שיעורו של אביי ("לגרם עצמות") הי' זמן קצוב, ורק ב"כלה" שהי' נמשך יותר היו התלמידים טועמים בדרך לביהמ"ד שלא ירעבו (אף שבסתם "אין שבח לתלמיד לאכול בשוק"). ולהיותם "בר בי רב", נקבע בכך אופן בהנהגת האדם של אכילת עראי בשוק, ולכן פטורה מסוכה, דאין כאן כעין תדורו. וכיון שהקביעות לאכילה בסוכה היא גדר בהנהגת האדם, אין ללמוד מיגו משבת, ששם הקביעות דכזית היא בנוגע לחשיבות המאכל (כו-לג) המשכת בחי' "ה' צלך (סוכה) על יד ימינך" – ע"י י"ד סעודות (לד) ח. תוכן השם "סוכה"; הליכה "לדרכו" – עם הילדים ט. פעולת הנשים בהנ"ל; פעולת העולים מרוסיא בכל ארץ ישראל (מ) |
הנחה בלתי מוגה
כאשר עבודת בנ"י בקיום התומ"צ היא בשלימות – נקראת כנס"י בשם רחל, שהיתה יפת תואר (בציור האברים – רמ"ח מ"ע, אברים דמלכא) ויפת מראה (בזיו הפנים, חכמת אדם תאיר פניו – מל"ת, שהם בחו"ב); אבל בזמן הגלות, שיש פגם כו' – נקראת בשם אסתר, הסתר אסתיר, כנגד ב' הבחי' דיפ"ת ויפ"מ. והעצה לזה – ענין התשובה והמס"נ שמגעת בבחי' עצמות אוא"ס. ולכן: שקר החן והבל היופי, זה דורו של משה ויהושע כו' – שאז ההמשכה היא מבחי' הגילויים; אשה יראת ה' היא תתהלל, זה דורו של ריב"א – כיון שדוקא ע"י המס"נ משיכים עצמות אוא"ס. וענינו בכללות הבריאה: התחלת הבריאה היתה באופן של גילוי ויופי, אבל זהו באופן של תוהו שבו היתה שבירת הכלים; והתיקון לזה – אשר ברא אלקים לעשות, לתקן – עבודת האדם לעשות לו ית' דירה בתחתונים, המשכת העצמות. |
בלתי מוגה
א. השייכות של ג' הענינים בשבת זו ב. אודות שימת-לב לענינים המדוברים; בענין: עיגולים ויושר; "בזעת אפיך"; ירידת המן (ח) מאמר ד"ה בראשית ברא אלקים ג. פרש"י (א, ה) "יום אחד .. לפי שהי' הקב"ה יחיד בעולמו וכו'" ד. לקוטי לוי"צ (ע' ד): "אוכלוסין חיילין ומשריין" ה. הביאור בפרש"י ו. הביאור בלקוטי לוי"צ |
הנחה בלתי מוגה
ירידת הנשמה מאיגרא רמה לבירא עמיקתא היא בבחי' יפטר אדם מחבירו (שלאח"ז יש צורך שהרוח תשוב אל האלקים), בשביל העבודה דבירור העולם, שעי"ז תהי' עלי' גדולה יותר. ועז"נ מים רבים (טרדות עוה"ז) לא יוכלו לכבות את האהבה, ואדרבה כו' – כיון שכוונת הבריאה היא בשביל ישראל, ע"י עבודתם בתורה (בשביל התורה), ועד לדבר הלכה – לימוד המביא לידי מעשה. ועד"ז בנוגע לבנ"י (אדם וחבירו כפשוטו) – שפיזרן לבין האומות לצורך מילוי שליחותו של הקב"ה לברר את העולם, ועי"ז יהי' הקירוב וההתאחדות באופן נעלה יותר (בדוגמת הריקוד במחול, שע"י הריחוק נעשה אח"כ קירוב גדול יותר). אך גם בזמן שנפטרים זמ"ז ישנו ענין האחדות ע"י דבר ההלכה. וענין זה הוא בסיום חודש תשרי – שע"י הריקודים דשמח"ת (ענין המעשה שבתורה, ע"ד דבר הלכה) נמשכת אחדותם של ישראל על כל השנה, ומבטלים את עניון הפירוד גם בעולם, לעשותו רשות היחיד, ליחידו של עולם. |
בלתי מוגה
א. מוצאי שבת בראשית: המשכת עניני תשרי על כל השנה ב. "קשה עלי פרידתכם": המשכת האחדות שבסוכות מאמר ד"ה אל יפטר אדם מחבירו ג. "ויעקב הלך לדרכו": השייכות לפרשת נח; ע"ד "מיהו יהודי" ד. 1) הנתינת כח מתשרי ("רשית") לעבודה מסודרת כל השנה, החל משיעורי חת"ת וכו' (יט) 2) השלמת המדובר בהתוועדויות שלפנ"ז בעניני העולם צ"ל "יגיע כפיך" בלבד, ומ"ש "בזעת אפיך תאכל לחם", זיעת הפנים – הוא רק מצד היגיעה הגופנית (כמפורש בתרגום יונתן); ועי"ז "ויעקב הלך לדרכו" – שרק ה"עקב" בענינים גשמיים, וראשו ולבו בתורה ותפלה (כא-ב) |
הנחה בלתי מוגה
יפה שיחתן של עבדי אבות מתורתן של בנים – מעלת התפלה על התורה, מצד ענין הביטול והמס"נ (עבדי) באופן של מרכבה (אבות). וכמו מעלת פרשה ראשונה דק"ש שיש בה העילוי דבכל מאדך, שעי"ז עושין רצונו של מקום – רצון חדש, כבתפלה. ועילוי זה צריך להמשיך בתורתן של בנים – שההמשכה שע"י לימוד התורה תהי' לאחרי הקדמת ההעלאה בעבודת התפלה, שאז לימוד התורה הוא באופן נעלה יותר (בדוגמת העילוי דנישואין לגבי אירוסין). וזהו העילוי דפנימיות התורה שנתגלה בתורת החסידות בי"ט כסלו. ודוגמתו בנישואי יצחק ורבקה – העלאת רבקה מחרן, ע"ד ההעלאה דתפלה, ואח"כ היחוד דיצחק ורבקה, יחוד תושב"כ עם תושבע"פ. |
בלתי מוגה
א. הנתינת כח מחנוכה ל"חנוכת הבית" בקיום התומ"צ ב. המשך: מעלת הפעולה בחינוך הנוער מאמר (כעין שיחה) ד"ה איתא במדרש אר"א יפה שיחתן ג. פרש"י כד, ז ד"ה ה' אלקי השמים אשר לקחני מבית אבי (הוגה) (יב-ג) ד. 1) לקוטי לוי"צ (ע' פב): שייכות הפסוקים "גל עיני גו'" ו"ויהי הוא טרם כלה לדבר" (יד) 2) ע"ד "מיהו יהודי" ה. הביאור בלקולוי"צ גאולת י"ט כסלו – בזכות התניא שנדפס שנתיים לפנ"ז ("טרם גו'"), ועי"ז היתה הפדי' בשלום כו' (כד) |
הנחה בלתי מוגה
עיקר החידוש בפסוק "פדה בשלום נפשי גו'" (השייך לענין הגאולה – הן הגאולה די"ט כסלו והן הגאולה דט' כסלו) – הוא בזה שהפדי' היא בשלום ולא בדרך מלחמה, והטעם לזה הוא "כי ברבים היו עמדי", שגם אלו שהם בחי' רבים היו עמדי. ועד"ז הוא ענין "והאבן הזאת גו'", שמ"אבני המקום" נעשה אבן אחת; וכן ענין "גוי אחד בארץ", שמעניני ארץ, שהם בחי' רבים, נעשה "אחד". עשרת הסוגים שבישראל הם כנגד ע"ס דאצילות, ונחלקים לב' מדריגות כלליות – הספירות שבבחי' גדלות (בפסוק "ראשיכם שבטיכם גו' כל איש ישראל") והספירות שבבחי' קטנות (בפסוק שלאחריו – "טפכם גו' עד שואב מימיך"). ומ"מ גם אלו שבבחי' "גרך אשר בקרב מחניך" יכולים לעמוד לפני הוי', ע"י ענין ההקמה והגבהה ("אתם נצבים", בדוגמת המצבה דיעקב) הנעשה בנש"י בראש-השנה. "אתם נצבים היום כולכם" – ההתכללות שמצד המקבלים להעלותם מלמטה למעלה (בר"ה); "בהתאסף ראשי עם" – התאחדות שמצד הגילוי מלמעלה (ביוהכ"פ). וזוהי שייכות הענין ד"אתה אחד גו'" להזמן דרעוא דרעוין, שע"י המשכת תענוג העצמי נעשה ענין ההתכללות בנש"י, ועי"ז ממשיכים בחי' "אחד" גם בארץ. וזהו "ויקח את האבן גו' וישם אותה מצבה" – אחדות שמלמטה למעלה, "ויצוק שמן על ראשה" – אחדות שמלמעלה למטה, הנמשכת עד למטה מטה ביותר, ועי"ז "והאבן גו' יהי' בית אלקים" – תוספת עילוי ושלימות גם בשם אלקים, וגם בשם הוי' כמו שיהי' לו לאלקים. וזוהי השייכות להסתלקות אדמו"ר האמצעי בט' כסלו, שהיתה באמירת הפסוק "כי עמך מקור חיים", שהוא בדוגמת "בחד קטירא אתקטרנא", שמשם נמשך הכח להמשיך בחי' "אחד" גם בעניני ארץ, שהו"ע "כי ברבים היו עמדי", שעי"ז נעשית הגאולה ד"פדה בשלום נפשי" ביו"ד כסלו. |
בלתי מוגה
מאמר ד"ה אתה אחד א-ב. פרושי רש"י פרשתנו בענין השמות דינה וראובן צ"ב מדוע לא נתפרש בכתוב – כי אם ברש"י (ל, כא) – טעם השם דינה (ד) ביאור ברש"י כט, לב ד"ה ותקרא את שמו (הוגה) (ה) עצ"ע איך "אמרה לאה" נבואה גבי הנהגת ראובן בעתיד, שתלוי' בבחירתו (ו) ג. לקוטי לוי"צ (ע' קיד ואילך): "יתארכו שני ירושלים .. ע"י העסק בתורה" בע' קכא – צ"ב: מדוע הוצרך ר"י לירד מרכיבתו כדי לעסוק בתורה (ח) ד. 1) הביאור בלקוטי לוי"צ 2) ע"ד "מיהו יהודי" ה. הביאור בנוגע לשמה של דינה אמנם בנוגע לדינה רצה הקב"ה שיהי' זה ע"י תפלתה של לאה, אך כשמדובר בצרת הכלל, כב"מיהו יהודי" – יש לפעול מיד ולא להמתין לתפלות כו' (טו) |
הנחה בלתי מוגה
עיקר הענין דפדה בשלום הו"ע התורה, וכפי שנקראת בשם שלום, וניתנה לעשות שלום בעולם, כי, החילוק בין הבירור באופן של מלחמה, להבירור באופן של שלום (כפי שהי' בזמן ביהמ"ק, ובפרט בימי שלמה), בעבודת כאו"א מישראל, הוא החילוק שבין הבירור שע"י תפלה, בחרבי ובקשתי, להבירור שע"י תורה, שאינו מתלבש בדבר המתברר, אלא כמו מלך שנמצא בהיכל מלכותו, ומשם נותן הוראה שדבר זה מותר, כשר וטהור כו'. וצריך להבין: הרי הענין ד"תורה אחת" הוא למעלה מענין ה"שלום" שבתורה, ששייך רק כשיש ב' ענינים שהם הפכיים זמ"ז. ובפרטיות יותר: גם הענין דתלת קשרין כו' אורייתא וקוב"ה, הוא למעלה מענין השלום, שהרי לאחרי שנתקשרו יחדיו, שוב לא שייך ענין השלום. ועאכו"כ הענין דאורייתא וקוב"ה כולא חד (כמו "איהו וחיוהי חד"), שבודאי באין ערוך לגמרי מענין השלום שבתורה. אך הענין הוא, שדוקא ע"י הירידה לעשות שלום בעולם נפעל עילוי גדול בתורה – כפי שהיא בבחי' התענוג, כיון שעי"ז נשלמת הכוונה שנתאווה הקב"ה להיות לו דירה בתחתונים. אמנם, כדי שתהי' הדירה בתחתונים, לא מספיק ענין התורה בלבד, כיון שאור התורה יכול להשאר למעלה, וכדי שיומשך למטה בעולם העשי', צ"ל גם ענין הצדקה. |
בלתי מוגה
א. "פדה בשלום" ע"י "ואני אבטח בך" ב. מס' הוריות: סיום הש"ס בסדר "נז"ם קט"ן" מדברי התוס' והרא"ש גבי "מחלוקת (במס' פרה) ואח"כ סתם" (במס' ע"ז) מוכח שנקטו הסדר נז"ם קט"ן (אף שמקורו במדרש, ובניגוד לגמ'). ולסדר זה צ"ל שגם המשנה שחותמת הש"ס "בשלום" – נשנית (עכ"פ גם) בסוף נזיקין. והרי מצד תוכנה – שגגת הוראה – שייכת מס' הוריות לא רק לסוף נזיקין, כביאור הרמב"ם, אלא לסוף כל (דיני) הש"ס. ויה"ר שיקויים "ואשיבה שופטיך גו' במשפט תפדה גו'" (ו-י) ג. "פדה בשלום": התכללות "העוסק בתורה ובגמ"ח" ד. יהודי רוסיא: ביאור מחז"ל עה"פ "שקר החן וגו'" חן יופי ויראת ה' – הם ג' זמנים בלימוד התורה (שזוהי השייכות בניגודם זל"ז): דורו [ובערכו] של משה ויהושע (וחזקי'), ודור הדחק והגזירות. והראשונים נק' שקר והבל (אף שהו"ע של גנות) – בגלל החן והיופי (שמצ"ע אינם חסרון) שבתורתם: כאשר "מצאתי חן (שלמעלה משכל) בעיניך" או עכ"פ כשרואים אלקות ע"י התבוננות (כבזמן יהושע) – אין יודעים אם התורה חדרה בו באמת (ראש תוך וסוף האותיות), ורק במצב ירוד שמצד הגזירות כו' אינו רואה בזה לא יופי ולא חן ולומד רק מצד יראת ה', אזי גם "(אשה גו') תתהלל" (ולא רק "אמת" וכיו"ב) – ע"י אחרים, שבמילא יוסיפו גם הם בלימודם (שלימות ד"פו"ר וגו'" ברוחניות [שזהו גם ענינו ד"חסיד", זה "(דורו של) ר"י בר' עילאי"]), ועד גם ע"י הדורות דחן ויופי – שגם לימודם בא לאמיתתו, לאחרי הצורך בחן ויופי שבתורה (שלכן הובאו ג"כ בכתוב) בתחילת הלימוד וחיי האדם. וזהו שבדור זה "נבקעו (הפצת ה)מעינות" כו', ומזה באים כולם ללימוד דלע"ל (שהתורה דעתה "הבל" לגביו) מתוך מנוחה (כה-לג) ה. סיום מסכת הוריות רשב"ג – סיני, ור"מ – עוקר הרים (ולכן בחר בעוקצין), והשייכות לשיטת ר"מ בדין קדושתו של אחד עשר שקראו עשירי (הוגה) (לז) חילוקי התוארים שבסוגיא: "סיני" (כמות עם איכות, הר) למעלה (ולכן "עדיף" – דזהו במכ"ש) מ"מרי חטיא" (לא אפויות), ו"סדרן" (כמות) למעלה מ"מתון (על אתר) ומסיק" (שלכן "תיקו" אם עדיף); "עוקר הרים" (ממקומם) למעלה מ"פלפלן" (שעל אתר, כבירושלמי), שלמעלה מ"חריף ומקשה" (רק פעם א', לא כסדר דפלפלן); "סיני עדיף" – כהלימוד לע"ל בלי קושיות והעלמות, שיתורצו ע"י אלי' ("תיקו") (לח-מא) ו. פדי' בשלום – ע"י הוספה בג' הקוין ושלילת הפכם ז. חלוקת הש"ס (נז) מאמר ד"ה פדה בשלום ח. סיום והתחלת התניא ט. סיום ההתוועדות י. מגבית ל"קופת רבינו" (סח) |
הנחה בלתי מוגה
הירידה וההשפלה ד"וישב יעקב בארץ מגורי אביו בארץ כנען" (ב' בחי' ארץ) – ירידת הנשמה בגוף, שעי"ז נעשית עלי' גדולה יותר מכמו קודם שירדה, וכמו ענין המסחר ("כנען" דקדושה) שהוא בשביל הריוח. ויש לקשר עם משנת"ל בענין ב' המדריגות שבתורה – אורייתא מתקשרא בקוב"ה (התקשרות של שני דברים), אורייתא וקוב"ה (מלכתחילה) כולא חד: לכאורה אפשר לומר שענין ההתקשרות הוא בגליא שבתורה, דכיון שעוסקת בדברים גשמיים כו', צריכה לענין ההתקשרות בקוב"ה, משא"כ בסתים שבתורה. אבל מלשון מאמר הזהר מוכח שענין ההתקשרות ישנו גם בסתים שבתורה. וי"ל שזהו רק בסתים שבגליא, שזהו ענין לימוד הלכות התורה כפי שהם ברוחניות הענינים. משא"כ בסתים ממש, הן גליא שבסתים, ועאכו"כ סתים שבסתים. אבל באמת, מוכח בתניא שהענין דאורייתא וקוב"ה כולא חד הוא גם בגליא דתורה. ועכצ"ל, שבכל המדריגות שבתורה ישנו הן ענין ההתקשרות והן הענין דכולא חד. וזהו וישב יעקב בארץ מגורי אביו – פנימיות התורה, בארץ כנען – נגלה דתורה, שגם שם נמשך העצמות, ואדרבה, בעילוי יותר. |
בלתי מוגה
א. מעלת י"ט כסלו בקביעות זו: חיבור תורה וצדקה ב. השלמת הסיום על מסכת הוריות (ט) מאמר (כעין שיחה) ד"ה וישב יעקב ג-ה. 1) רש"י לח, יג ד"ה עולה תמנתה (הוגה) (יא) 2) לקוטי לוי"צ (ע' קמח): "וזכי בתרין עלמין" 3) בהמשך לפרש"י: ע"ד "מיהו יהודי" |
הנחה בלתי מוגה
העילוי דמנורת זהב כולה הוא גם – ואדרבה: דוקא – בזמן הגלות. וכיון שהחיוב דמקשה (שהוא כמו יחיד שלמעלה אחד) הוא רק במנורה של זהב, הנה גם עילוי זה הוא בזמן הגלות דוקא. נרות המנורה – מצוות, שהם בחי' השמן והפתילה, ונש"י, שהם הכלי קיבול לשמן ופתילה. וצריך להדליק את המצות, בחי' רצון, באור התורה, חכמה, ועד שפנימיות אבא פנימיות עתיק, שעל ידה מתגלה העונג שבמצות, וזהו שהחכמה (תורה) תחי' בעלי' – בחי' הרצון (מצוות). ובפרטיות יש ב' בחי' בתורה, ודוגמתם – ב' בחי' בנרות: נרות המקדש, ולמעלה מזה – נרות חנוכה שאינן בטלות לעולם. |
בלתי מוגה
א-ב. ביאור נוסח "ועל הנסים" ביאור הנוסח "מסרת גבורים (דמלכות יון) ביד חלשים ורבים ביד מעטים, וטמאים (מתיונים) ביד טהורים ורשעים ביד צדיקים וזדים ביד עוסקי תורתך" (הוגה) (ד) מאמר (כעין שיחה) ד"ה ראיתי והנה מנורת זהב ג. שאלות ברש"י (מא, ח) ובפשוטו של מקרא הביאור בד"ה ואין פותר אותם לפרעה, והחילוק מ"השנות החלום" דיוסף (הוגה) (ח) הטעם שיוסף לא השתדל להודיע ליעקב שעודנו חי (הוגה) (ט) ד. 1) לקוטי לוי"צ (ע' קעו): "צדקה תציל ממות" 2) הביאור בפרש"י (ד"ה ותפעם רוחו) 3) ע"ד "מיהו יהודי" ה. הביאור בלקוטי לוי"צ השייכות לחנוכה – פעולת השלום גם ב"רגלא דתרמודאי" (מורדת) [שלמטה מ"תדמור", ד' קודם לר' (דלי דלות), כפי שנק' בתנ"ך (תושב"כ, מלמעלמ"ט)] (כא) שייכות לחנוכה – פעולת השלום גם ב"רגלא דתרמודאי" (מורדת), דלא כבתנ"ך (תושב"כ, מלמעלמ"ט) שנק' תדמור – ד' קודם לר' (דלי דלות) (כא) הרמז בסוגיא דחנוכה אודות השייכות דיוסף וחנוכה (כב) |
קונטרס ה' טבת - תשנ"ב
ב' ענינים בהביטול דמלכות, שבא מצד שרשה בעצם הכתר: שאינה ענין של גילוי, ושיורדת להחיות ולהוות את הנבראים. אבל ביסוד (ז"א) נרגש רק מעלת המלכות מצד ענין הגילוי שבה (שעי"ז תהי' ההשפעה דז"א בשלימות), ולכן ע"י ההשפעה דז"א למלכות נמשך בז"א רק בחי' הגילוי דכתר, ולא עצם הכתר. ודוגמתו – ב' ענינים בהביטול שבכח הדיבור, שמצד שרשו בעצם הנפש: שאינו גילוי הנפש, ושענינו הוא שהמדבר יוצא ממציאותו בשביל הזולת. אבל בשכל ומדות נרגש רק מעלת הגילוי שבדיבור, ולכן גם התוספת הנעשית בהשכל ובמדות ע"י התלבשותם בדיבור היא רק מבחי' גילוי הנפש, ולא מבחי' עצם הנפש. וזהו "בי אדוני גו' כי כמוך כפרעה": ע"י שההמשכה היא כדי שבהמלכות (יהודה, "בי") יומשך השפע מהיסוד (יוסף), יומשך גם בז"א העלי' לעצם הכתר ("פרעה"). ואף שיוסף (ז"א) ענינו גילוי, הרי מצד ערבותם של ישראל זה לזה, באופן שהם עצם אחד ממש (שערבות זו המשיך יהודה ליוסף באמרו "כי עבדך ערב את הנער"), הונח אצל יוסף שגם שרשו האמיתי דז"א הוא בעצם הכתר, ועי"ז פעל אצלו שישפיע למלכות בשביל המלכות, ועי"ז נמשך גם ליוסף עצמו הגילוי דעצם הכתר. ונמצא שגם ב"ויגש אליו יהודה" מרומז המעלה דיהודה (מלכות) לגבי יוסף (ז"א), שבההפטורה הוא בגילוי (ולכן בתו"א ד"ה זה מבוארת המעלה דדומם לגבי צומח וחי, שהוא מעלת המלכות לגבי ז"א, יהודה לגבי יוסף). |
בלתי מוגה
א. הלימוד מפרשתנו בנוגע ליוצאי רוסיא ב. הלימוד ממנין ה"שבעים נפש" בנוגע לחינוך הבנות באשה תלוי שהבית לא יהי' מושפע אלא ישפיע "על פתח ביתו מבחוץ", וזהו קשר ב' הדעות אם הקב"ה או יוכבד השלימו המנין וכן זה שהמנין הי' בל' נקבה – כי ע"י בנות ישראל "הקב"ה נכנס עמהם במנין". ומזה מובן גודל ההשתדלות שצ"ל בחינוך הבנות, להשפיע וליתן להם הכל כו', עד שהמושפעות יהיו משפיעות (ח-ט) מאמר (כעין שיחה) ד"ה ודוד עבדי (מוגה) ג. פרש"י (מה, כג) ד"ה שלח כזאת (הוגה) (יא) ד. 1) לקוטי לוי"צ (ע' קצא) "עלמא תתאה כגוונא דעלמא עילאה .. בשלימו חד" (הוגה) (יב) 2) ע"ד "מיהו יהודי" ה. משלוח משקה ("יין ישן") להתוועדות בנחלת הר חב"ד (יז) |
הנחה בלתי מוגה
עבודת השבטים היא בדרך העלאה מלמטה למעלה – עלו שבטים, כמו תפלה; ואילו עבודת יוסף היא בדרך המשכה מלמעלה למטה – ויוסף הורד מצרימה, כמו תורה. ע"י יוסף נעשה בירור התחתון – שכם, בחי' אחוריים. ועז"נ "ואני נתתי לך שכם" – שע"י יעקב, בחיר האבות, נמשך הכח לעבודת יוסף בבירור התחתון, שזהו ענין נעלה יותר מעבודת השבטים – "על אחיך". ומ"ש "בחרבי ובקשתי" – הו"ע התפלה שבתורה (כשם שיש ענין התורה בתפלה). ומזה נמשך גם הענין ד"חרבי וקשתי" כפשוטו – בעבודת הבירורים, כולל גם בירור הרע הנעלם. |
בלתי מוגה
א. "ויחי" – ע"י לימוד התורה ההוראה ממענה אדה"ז להצ"צ – שגם ב"מצרים" צ"ל עבודה בלי מדוה"ג, בכח התורה (הוגה) (ג) ע"י (הדביקות בה' שע"י) התורה נעשה "ויחי", ולכן צ"ל לימוד התורה בכל מצב, גם כשכבר יצאו מן המיצר ונמצאים "בארץ מצרים" (היינו ב"מיטב הארץ"), וגם אם שנים רבות (ועד ל-130 שנה...) לא למד תורה כו' – הנה בכח התורה יכול להתחיל עתה להיות דבר חי, ועד שבכאו"א נעשה "ויחי" באופן נצחי – כ"יעקב אבינו (ש)לא מת" (כמודגש בסיום הפרשה) (ד-ז) ב. (המשך:) בעה"ט ר"פ – י"ז שנותיו המובחרות חי יעקב במצרים ביאור הצ"צ בגדלותו בהנ"ל, הטעם שאדה"ז לא ענה לו זאת, וההוראות מזה (הוגה) (ט) מאמר (כעין שיחה) ד"ה ואני נתתי לך שכם אחד ג. פרש"י (נ, ה) ד"ה אשר כריתי לי – צריכותא בג' פירושים (הוגה) (יא) ד. 1) לקוטי לוי"צ (ע' רכד) "לימא מלי דאורייתא" 2) ע"ד "מיהו יהודי" |
י"ל כ"ד טבת תשל"ד
"ששים המה מלכות" – ששים מסכתות שבששה סדרי משנה, שבהם הוא בירור רצון העליון באופן של גילוי; "ושמונים פלגשים" – ברייתות, שבהם גילוי רצון העליון אינו בבירור כ"כ; "ועלמות אין מספר" – מימרות האמוראים, שההעלם והסתר שבהם גדול עוד יותר, ואעפ"כ דוקא על-ידם נעשה תכלית הבירור ("אין מספר"). אלא שקודם לזה צ"ל "אחת היא יונתי", חיבור התורה עם נותן התורה ע"י עבודת התפלה. ועי"ז נעשה "תמתי", השלמת רצון הקב"ה להיות לו ית' דירה בתחתונים. וזהו "וידבר אלקים אל משה ויאמר אליו אני הוי'": גלות מצרים היא הכנה למתן-תורה, שעל-ידה נמשך "אמת הוי'" בעולם, אבל קודם לזה צ"ל "וארא אל אברהם אל יצחק ואל יעקב", ענין התפלה. |
בלתי מוגה
מאמר ד"ה וידבר אלקים אל משה (מוגה) א. ביאור בהתחלת הל' שבת בשו"ע אדה"ז: "כבוד ועונג" ב. 1) בהמשך למאמר: הדמיון בין ג' אבות חסידות חב"ד וג' האבות אברהם יצחק ויעקב (י) 2) יום ההילולא: הסתלקות "ארון הקודש, מאור ישראל, משיח ה'" ג. 1) מעשה בפועל: הוספה בלימוד החסידות ובצדקה 2) "מיהו יהודי": ההוראה ממכת "ערוב" שבפרשתנו הטעם שעד למכת ערוב לא נאמר בפירוש "והפליתי" – כי כל זמן שאין עירוב של חיות, אין צורך לשלול עירוב בין בני אדם; וזהו שהגזירה האיומה נתחדשה בזמנינו זה דוקא – כאשר נעשה "ערוב" בין כל האומות. ותבוא ברכה על העוסקים בביטול הגזירה, ויה"ר שעצם ההחלטה לעסוק בזה תפעל פעולתה כו' (טז-כ) |
הנחה בלתי מוגה
ביאור החידוש בגילוי ד"אני הוי'" שביצי"מ ומ"ת – יובן בהקדם המבואר במאמר של אדה"ז במ"ש "רם על כל גוים ה' על השמים כבודו": לפי טעות אוה"ע שהבריאה היא בדרך השתלשלות עילה ועלול, שהם בערך זה לזה וכל אחד פועל שינוי בחבירו – היפך הענין ד"אני הוי' לא שניתי" – צ"ל ש"על השמים כבודו", מבלי שישפיל את עצמו להשגיח בעוה"ז. אך האמת היא, שמצד בחי' סוכ"ע, ההתהוות היא בדרך אין ערוך (בדרך דילוג, ע"י הצמצום), ולכן השגחתו ית' היא למטה כמו למעלה ("המשפילי לראות בשמים ובארץ"), ועד שלמטה נעשית דירה לעצמותו ית'. אך המשכת אור הסובב היא ע"י עסק התורה, ולאחרי העלאה מלמטה למעלה ע"י התפלה. וזהו ענין הקדמת יצי"מ למ"ת – ע"ד הקדמת התפלה לפני תורה, ועי"ז נעשה הגילוי ד"אני הוי' (לא שניתי)", בחי' הסובב. |
בלתי מוגה
א. ההוראה משם פרשתנו: "וארא" ב. המשך ג. שייכות ההפטרה לימי ההילולא כ"ד טבת וי' שבט מאמר (כעין שיחה) ד"ה וארא ד. 1) פרש"י (ח, יז) – משליח בך את הערוב (הוגה) (טז) 2) לקוטי לוי"צ (ע' נ): יעקב "שלימו דכלא" או "שלימא יתיר מכלהו" |
קונטרס יו"ד שבט - תשנ"ב
הטעם שמביא בהמאמר ביאור הכתוב "צדיקים יירשו ארץ גו'" לאחרי ביאור עיקר ההמשכה במשכן – להורות ש"צדיקים" קאי על כאו"א מישראל, שע"י המשכן שעשה משה נמשך להם הכח להיות משכן ומקדש לו ית' ("ושכנתי בתוכם – בתוך כאו"א מישראל"). ההמשכה שע"י עבודת הקרבנות (הן במשכן כפשוטו, והן בעבודה הרוחנית שבנפש) היא נעלית יותר מההמשכה שע"י עשיית המשכן (הן כפשוטו, והן בתוך כאו"א מישראל), כי בעשיית המשכן מודגש בעיקר ענין האתהפכא, ובעבודת הקרבנות מודגש גם ענין האתכפיא, שענינה ביטול ויציאה ממציאותו, ולכן ההמשכה הבאה עי"ז היא מבחי' אין האמיתי, למעלה מההמשכה שע"י אתהפכא. וענין זה שייך גם להשלמת הכוונה ד"דירה בתחתונים", כי ענין "דירה בתחתונים" הוא שהתחתונים יהיו בטלים לאלקות, ע"י שמתעורר בהם הרצוא להכלל בשרשם. הטעם שבקרבנות דוקא נאמר "ריח ניחוח" – כי עיקר הנח"ר למעלה הוא מזה שהיש מתבטל ונעשה אין, ועיקר ביטול היש לאין הוא במעשה הקרבנות (וזהו ש"קרבן" הוא מלשון קירוב, התקרבות לאלקות). וכן הוא בעבודת הקרבנות בנפש האדם, שענינה של התפלה הוא ביטול ויציאה ממציאותו, ולכן גם ההכנה לתפלה היא ע"י הכנעה ושפלות (ובזה שני אופנים: (א) ע"י התבוננות בגודל ריחוקו, (ב) ע"י התבוננות בכך שכוונת הירידה היא לצורך עלי'). אלא שבשעת התפלה הביטול הוא מצד הקירוב, וההתבוננות היא באוא"ס שלמעלה מהעולמות (ולכן בא עי"ז לכלות הנפש, "ועמך לא חפצתי", וע"י אריכות ההתבוננות תסכים לזה גם הנפש הבהמית), ולפני התפלה הביטול הוא מצד הריחוק. |
א. "באתי לגני": לראות את העולם כ"גנו" של הקב"ה ב. "באתי (לגני)": ההתאמה עם תיאור בנ"י כ"דוויים ודחופים כו'" ג. "(באתי) לגני": העילוי ב"גן" לגבי "דירה" מאמר ד"ה באתי לגני (מוגה) ד. שבת שירה: הפרשה עיקרה שירת האנשים וההפטרה שירת דבורה ה. סיום מסכת מדות ביאור שינוי הנוסחאות בסיום מס' מדות – ע"פ מחלוקת הרמב"ם והרמב"ן מהו עיקר המכוון בבנין המקדש (ואם כלי המקדש הם חלקי הבית) (הוגה); ביאור בהתחלת המס' – ע"פ החילוק דגדר שמירת מקדש במס' תמיד ומס' מדות (הוגה) (כד) התחלת המס' (שמירה גם בהר הבית מחוץ לעזרה) וסיום המסכת (בית קדשי הקדשים) – ב' הקצוות דתחילת ותכלית הקדושה (כה) העילוי ב"קב שלו" לגבי השראת השכינה מלמעלה, והלשיטתי' בפלוגתא מי יבנה ביהמ"ק השלישי (הוגה) (כו) ו. המשך הביאור בענין "דוויים ודחופים כו'"; אודות "מיהו יהודי" תיקון החוק מתעכב בשל אנשים ספורים, שבגלל רצונם להיות בראש (ד"המיצר לישראל נעשה ראש", וכ"ש לכלל ישראל) משקרים בגלוי שאין פס"ד לפרוש מהממשלה עד שיתוקן החוק (כפי שהכחישו האמת בנוגע לגיורי דנמרק), ומחריבים מוסד הרבנות בטענם שאין זה ענין הלכתי אלא פוליטי (בעוד שעל "פוליטיקה" קלה מזו – להרים טבעת – מסר בנה של חנה את נפשו)! הפוליטיקה היא: חששם שאחרים יכנסו תחתיהם... ועתה אף אספו חתימות גם מרבנים בארה"ב נגד פס"ד הרבנות שלהם! ועל כל א' מוטלת חובת המחאה – שכבר פעלה משהו, שלכן עדיין לא נטלו מהם הכל כו'. ויה"ר שיקויים "ובנ"י יוצאים ביד רמה" (לב-מא) ז. ע"ד "מיהו יהודי" (המשך) ח. מגבית ל"קרן תורה" (מו) ט. "הם הכירוהו תחילה": עזרה לעולים החדשים י. שיעור חומש היומי |
הנחה בלתי מוגה
בני ישראל בהיותם בגלות הם בבחי' זריעה ("וזרעתי' לי בארץ"), שהכוונה בזה היא בשביל התוספת הבאה ע"י הצמיחה. וזהו "אם לעוברי רצונו כך לעושי רצונו על אחת כמה וכמה": ההמשכה ל"עוברי רצונו" היא מבחי' שלמעלה מהרצון ("עובר לישנא דאקדומי"), וע"י עבודתם של ישראל בגלות ("עושי רצונו") נמשך גם להם מבחי' שלמעלה מהרצון (ובאופן ד"כמה וכמה"). עילוי זה נעשה בעיקר ע"י לימוד התורה ("בחומר דא קל וחומר כו'"). ומ"מ, כדי שיתעלה למעלה צ"ל עוד זיכוך ובירור ע"י המלאכים ("גפיף לון ונשיק לון"). וזהו "היושבת בגנים חברים מקשיבים לקולך": עי"ז שכנסת ישראל רועה בגנים של אחרים ויושבת בבתי כנסיות ובבתי מדרשות נעשה עילוי גדול ביותר, ולכן "חברים מקשיבים לקולך" – מלאכי השרת באים לשמוע ולקבל מעילוי זה ולסייע לעליית אותיות התורה והתפלה. |
בלתי מוגה
א. ההוראה משם פרשתנו: "בשלח" ב. 1) השלמת המדובר ביו"ד שבט המשך הדברים בנוגע להתחלת וסיום מס' מדות (הוגה) (ח) העולם הוא בעצם טוב עם היותו "עולם הקליפות" – שהרי לאחרי החטא נאמר "טוב מאד", כי, גם הענינים הבלתי-רצויים נבראו מלכתחילה עם יכולת להתהפך לטוב – כדי שעבודת האדם תיחשב שותפות לקב"ה, ובלבד שיצרף "אצבע קטנה" כו' (ט) 2) מצב השכונה מאמר (כעין שיחה) ד"ה היושבת בגנים ג. פרש"י (יד, כ) משל למהלך בדרך ובנו מהלך לפניו כו' ד. 1) לקוטי לוי"צ (ע' סא): אם מותר לומר "זכרה לי אלקי לטובה" 2) הביאור בפרש"י 3) לקוטי לוי"צ (המשך) 4) "מיהו יהודי" 5) הביאור בלקוטי לוי"צ בתפלת ציבור יש גם העילוי ד"ברכנו גו' כאחד", ועד"ז בהשתדלות בטובת הזולת (לה) 6) ה"יינה של תורה" בפרש"י |
הנחה בלתי מוגה
החילוק בין אילן לתבואה – שנטיעה היא עבודה קשה יותר מזריעה, וגם ראיית פרי טוב בעמלו נעשית לאחרי זמן רב. אך לפום צערא אגרא – שהצמיחה היא באין ערוך הן בכמות והן באיכות. ועד"ז ברוחניות – שיש אופן עבודה שהבירור נעשה מיד, כמו במ"ע, שמיד בעת קיום המצוה נעשה הדבר הגשמי כלי לאלקות, ויש אופן עבודה שרואים את התוצאות לאחרי זמן רב, כמו במל"ת, שלא רואים את הפעולה מיד, אבל בגלל זה ההמשכה היא מבחי' י"ה, למעלה מההמשכה מבחי' ו"ה שע"י מ"ע. וכן הוא בכללות החילוק שבין שדה הלבן ושדה האילן – תוהו ותיקון – בי"ע ואצילות, ביטול היש וביטול במציאות, יחו"ת ויחו"ע, שככל שתגדל העבודה (הביטול), נעשה בירור נעלה יותר. וענינם בתורה: לימוד התורה באופן של ביטול היש, שינוי הטבע, שזהו עדיין בדרגת בי"ע, ועד ללימוד באופן ד"תען לשוני אמרתך", שזוהי דרגת עולם האצילות. ובתורה גופא – החילוק בין גליא דתורה (חטה ושעורה), לרזין ורזין דרזין דאורייתא (יין ושמן). שלימות העבודה היא בשדה אילן דוקא – "האדם עץ השדה", ת"ח, עד ללימוד באופן ד"תען לשוני אמרתך"; ומ"מ לא די בעבודת המוחין, אלא צ"ל גם פעולת המוחין במדות, בירור נה"ב, ועד לבירור העולם, שזהו החידוש דמ"ת בהמשכת ונתינת התורה למטה דוקא. |
בלתי מוגה
מאמר (כעין שיחה) ד"ה ארבעה ראשי שנים הם א. ר"ה לאילן: הוספה ב"כיבוש" העולם ע"י לימוד התורה ב. המשך ה"הדרן" משיחות יו"ד וי"ג שבט המשך עניני "הדרן" (הוגה) (ח) בכל פעולה בתומ"צ – יהודי מוסיף עילוי ב"בית קדשי הקדשים" (ט) ג. 1) הוספה בתורה וצדקה, גם ע"י נשים 2) בענין שירת מרים; בפסוק "אשתך כגפן פורי' וגו'" 3) "מיהו יהודי" |
הנחה בלתי מוגה
"כי תשא", וכן "כי תקנה", בלשון יחיד – קאי על משה רבינו, שבכחו נעשים ענינים אלו בכל אחד מישראל, ע"י בחי' משה שבו. "כי תשא גו' לפקודיהם" – התחלת העבודה בסור מרע, שיחסר (לפקודיהם לשון חסרון) הרע, אתכפיא שמביאה לידי אתהפכא, עשה טוב. ועז"נ "זה יתנו כל העובר על הפקודים" (מקיימי המצוות, רמ"ח פקודין) מחצית השקל – שכללות העבודה היא רק מחצית, ועי"ז נמשך המחצית מלמעלה, ב' חצאים שוים, "שותף להקב"ה". אך גם מי שחטא ופגם כו', ועבר על קיום המצוות, וצריך לפרוע חוב להקב"ה, תשא מלשון כי תשה ברעך – הנה ע"י התשובה נעשית עלי' גדולה יותר, תשא מלשון הגבהה ורוממות. וזהו העילוי דתשא לגבי משפטים: פ' משפטים שבאה מיד לאחרי מ"ת הו"ע עבודת הצדיקים, ואילו פ' כי תשא הו"ע עבודת התשובה. ולכן: בפ' משפטים נאמר "כי תקנה", שקנין הוא המשכה מההעלם אל הגילוי בלבד, ובפ' תשא נאמר "תשא את ראש", כמו "שאו את ראש גו' לגולגלותם", בחי' שלמעלה מגדר סדר השתלשלות. |
בלתי מוגה
א. פ' שקלים: כאו"א ראוי להיות "יוצא צבא בישראל" ב. המשך: העילוי בנתינת מחצית השקל בזמן הזה מאמר (כעין שיחה) ד"ה כי תשא ג. פרש"י (כג, יט) ד"ה ראשית בכורי אדמתך המשך הביאור בפרש"י פ' בשלח (יד, כ) (טז) ד. 1) לקוטי לוי"צ (ע' פח): "זכייא נקיי' ברירה" 2) הביאור בפרש"י 3) המשך הביאור בסיום מס' מדות; שמירת המקדש בזמן הזה (יט) 4) ע"ד "מיהו יהודי", וה"הפגנות" בנוגע ליהודי רוסיא יציאה כה המונית מרוסיא (שאמרתי מאז שתהי') לא יכולה להיות בגלל מספר הפגנות, שאדרבה, רק קילקלו ועיכבו כו', ובנס לא חזרו מהחלטתם לשנות את המדיניות; הנזק בארגון שיחות טלפוניות ליהודי רוסיא; אם היו רוצים לעזור להם ולא להתפרסם על חשבונם – היו עוזרים לאלו שיצאו או לאלו שרוצים להישאר (כד-ו) אלו הצועקים "דמוקרטי'" – נהגו באסיפה שלהם באופן לא דמוקרטי (כז) 5) הביאור בלקוטי לוי"צ |
בלתי מוגה
א. ש"פ זכור: זכירת ומחיית עמלק בעבודה בזמן הזה ב. זכירת עמלק ושייכותה לזכירה דשבת (פדר"א פמ"ד) (הוגה) (י) מאמר (כעין שיחה) ד"ה זכור ג. 1) פרש"י (כח, לב) ד"ה לא יקרע, וההוראה מקביעות בדי הארון (הוגה) (יב) 2) זיכוי העולים החדשים במצות "משלוח מנות" ו"מתנות לאביונים" (יג) ד. 1) לקוטי לוי"צ (ע' קלב): "לכהנו לי" 2) "מיהו יהודי" ה. 1) הביאור בלקוטי לוי"צ ההוספה בתורה צ"ל גם בלימוד החסידות, ובאופן שיהי' ניכר כל היום כו' (כא) 2) השתתפות בשליחות ל"משלוח מנות" (כב) |
הנחה בלתי מוגה
ביאור החידוש בקבלת התורה בימי הפורים לגבי מ"ת – "וקבל היהודים את אשר החלו לעשות" (במ"ת) – בהקדם החידוש דמ"ת לגבי קיום התורה ע"י האבות: קודם מ"ת, כשהיתה הגזירה שעליונים לא ירדו למטה ותחתונים לא יעלו למעלה, היתה עבודת האבות ופעולתה מצד וביחס לנשמתם, ולא חדר את גוף האדם העובד (אף שבעת מעשה הי' מרכבה) וגשמיות העולם; ובמ"ת "החלו לעשות" – התחלת המשכת התורה בעשי' בפועל, בהגוף ובגשמיות העולם. אבל במ"ת הי' זה מצד אתערותא דלעילא – "כפה עליהם הר כגיגית", "כמשל האדם המוקף ונתפס בתוך הגיגית . . לבלתי יכולתו לזוז ולצאת ממנה"; ובימי הפורים היתה הקבלה מצד עבודתם מלמטה דוקא, ע"י המס"נ בגופם שלא עלתה על דעתם מחשבת חוץ ח"ו. ולכן נאמר "וקבל היהודים": לשון יחיד – כיון שבענין המס"נ משתווים כל בנ"י; וגם לשון קבלה – כמו "משה קבל תורה מסיני", עי"ז ש"משה נגש אל הערפל", שהו"ע העדר כל הרצונות כו' מלבד להיות כלי לתורה, ודוגמתו הו"ע המס"נ, מסירת הרצון, שעי"ז זכו כל בנ"י לדרגא שבה עמד משה במ"ת – ש"קבל תורה". אבל לאח"ז נאמר "קיימו וקבלו (כתיב – "וקבל", וקרי – "וקבלו") היהודים עליהם ועל זרעם גו'" – כי העבודה דכל השנה כולה (לאחרי פורים) צ"ל במדידה והגבלה ע"פ טו"ד, אלא שניכר שהיא מיוסדת על ענין המס"נ, והיינו, שהמס"נ היא באתכסיא ובפנימיות (כמרומז בכתיב "וקבל"). |