בס"ד. יחידות כללית*

לאנ"ש דירושלים העתיקה ת"ו, כפר חב"ד, נחלת הר חב"ד, שליט"א.

ב' מרחשון ה'תשל"ד.

בכללות הענינים – כמדובר אתמול1 – כוונתי שיקחו מכאן דבר המשמח,

– לכל לראש, דבר תורה מהענינים שדוברו כאן במשך הזמן, ובכדי לקשר זאת עם גשמיות, ישנו ה"משקה" שהי' בהתוועדות –

ועם זה – לבקר את אלו שזכו בזכות הגדולה ונפלאה למסור נפשם בפועל בהגנה על ארץ הקודש ועל עם הקודש, ולהתוועד עמהם במדה האפשרית ולפעול אצלם שמחה שפורצת גדר2, ובמילא יתבטל ה"א-ל זר אשר בקרבך"3, ה"אויב ומתנקם"4 שישנו מצד היצר הרע, "בקרבך", ובמילא יתבטל גם ה"אויב ומתנקם" שמבחוץ.

וע"פ האמור שרוצים לקשר כל דבר בגשמיות, הנה בכל קבוצה שתערוך ביקור כזה, ישתתף לכל-הפחות אחד מאלו שהיו כאן במשך חודש תשרי, חודש השביעי,

– ומובן שיש לצרף לזה גם את אלו שהיו כאן וכבר חזרו לשם, לקרוא גם להם, ולהבטיח שכל אחד מכם ומהם ישתתף לכל-הפחות בנסיעה אחת כזו –

וגם – כאמור – לזכות בזה מספר היותר גדול של יהודים, עי"ז שיצרפו לכל-הפחות אחד מאנ"ש שמאיזה סיבה שתהי' לא היו כאן במשך חודש תשרי.

אם אפשר יותר מאחד – מה טוב, אבל לכל-הפחות ישתתף בזה אחד מאלו שהיו כאן בחודש תשרי, ואחד מאנ"ש שלא היו כאן בחודש תשרי.

ויש לקשר זאת עם ענין של צדקה,

– פרטי הדברים יבואו במכתב5, אבל כללות הנקודה היא כפי שדובר במשך כל הקיץ6

לתת לכל אחד שתי מטבעות: מטבע אחת – שתהי' שלו, ואם ירצה יוכל ליתנה לצדקה משלו, ומטבע שני – ליתנה לצדקה בשליחותי.

ומפני כמה טעמים, ואחד מהם, שכל הענין יהי' קשור עם הצבא – הנה אלו שמבקרים את אנשי הצבא, לא יהיו שלוחיהם של אנשי הצבא להעברת כספי הצדקה, אלא השליחות של מסירת הצדקה תיעשה ע"י אנשי הצבא, ז.א. שהחיילים בעצמם יבחרו מה לעשות – לשלשל בעצמם את המטבע לקופת צדקה או ליתנו למוסד הזקוק לצדקה, או שהם ימצאו איש צבא – מהרבנות צבאית או מפקדים צבאיים – שיהי' שליח שלהם להעביר לאיש הזקוק לצדקה או למוסד הזקוק לצדקה.

יתכן גם שישלחו מכאן העתק ממכתב שכתבתי לחיילים (מכתב אחד או שנים; נוסחאות שונות), ואז יחליטו למי ליתנו – אם ליתן העתקה (צילום) לכל הרוצה, או ליתנו לאחד שיקריא לחבריו את תוכנו.

– מכמה טעמים אין ענין שאני בעצמי אכתוב לכל אחד, אבל כיון שבא "שלוחו של אדם", ו"שלוחו של אדם כמותו"7, ניתנת מלכתחילה רשות ליתנו למי שיחליטו השלוחים שהוא זקוק להעתק ממכתב שכתבתי לפלוני, ויחשב כאילו כתבתי לו באופן ישיר.

*

כיון שענין זה צריך לכלול מספר גדול של אנשים, בהכרח שיהי' זה באופן מסודר, ועאכו"כ בנוגע לענין הקשור עם צבא, שמפני טעמים וסיבות כלליות מוכרח להיות באופן מסודר. ולכן יש למסור את הדברים הנאמרים עתה לאנ"ש שעומדים בקשר תמידי עם מפקדי הצבא, והם יבררו אצלם באיזה אופן, מתי ואיך ניתן לעשות זאת, אבל לא לעשות זאת על דעת עצמו – כל אחד בפני עצמו או אפילו כל הקבוצה הנמצאת כאן, או באי כחם, כיון שעד עתה לא היו הם אלו העומדים בקשר הדוק ותמידי עם מנהיגי הצבא שם.

וגם: כדי שהדבר יהי' בהצלחה וללא קשיים מיותרים – הנה כל הפעולות הקשורות עם אנשי הצבא אין לפרסמן מראש, בודאי לא בעתונים, וגם לא בעל-פה, כדי שלא יגיעו הדברים לאלה שתואנה הם מבקשים, או שינסו לחטוף ולעשות זאת על דעת עצמם – דבר שיבלבל את כל הפעולה.

ולאחרי שימסרו זאת בחשאי לאלו שצריכים להתדבר עם מפקדי הצבא, ויוודע להם מתי וכיצד לעשות זאת, ויתקיים הדבר בפועל – אזי יודיעו להם (לאלו שעומדים בקשר עם מפקדי הצבא) אם צריך לפרסם זאת וכיצד לפרסם וכו'.

אבל, כאמור, לא לעשות על דעת עצמו, ואפילו לא בתור קבוצה, שכן, כיון שזהו ענין הקשור עם הצבא, הרי זה צריך להיות בהסכם מלא של אותם יחידים מאנ"ש שעד עתה עמדו בקשר הכי הדוק עם מפקדי הצבא.

* * *

ויהי רצון, וזהו העיקר, שפעולה זו וכל הפעולות יפעלו את פעולתם הן ברוחניות והן בגשמיות, בנוגע להפצת התורה ובנוגע לקיום מצוות מעשיות, ודבר זה בודאי יוסיף וימהר את קיום ברכת ה' "ונתתי שלום בארץ ושכבתם ואין מחריד"8 עד "ואולך אתכם קוממיות"9, "בקומה זקופה"10, כמדובר אתמול באריכות, ובעיקר – "אין מקרא יוצא מידי פשוטו"11 – "ואולך אתכם קוממיות" בקרוב ממש ע"י משיח צדקנו, שיוציא את כל אחד מישראל ואת כל בנ"י בגאולה האמיתית והשלימה, ויוליכנו קוממיות לארצנו, ויבנה ביהמ"ק במקומו ויקבץ נדחי ישראל12, ויקויים היעוד13 "והי' הוי' למלך על כל הארץ ביום ההוא יהי' הוי' אחד ושמו אחד".

* * *

כדי לקשר זאת גם עם גשמיות, כמדובר כמ"פ – אתן עתה חלק מהמשקה, וכן התחלה בנוגע לצדקה, שתנתן כולה מכאן, כיון שזהו שלי (ע"ד שהי' במשך הקיץ), וכן התחלת ההשתתפות בהוצאות הקשורות עם הנסיעות לכל הפעולה הנ"ל, שתנתן מכאן תשעים ותשעה אחוז, כיון שאחוז אחד ברצוני להשאיר עבור אנ"ש בארץ ישראל שגם הם יטלו בזה חלק, ולכן הסכום שיתנו מכאן יהי' בדיוק – לא יותר – באופן שיוכלו להשתתף בזה עכ"פ מעשר מן המעשר.

וכיון שהנבחרים כאן הם שלשה מכל כתה, יקח אחד בקבוק משקה בשם כל השלשה, ואחד יקח את החלק של הצדקה בשם כל השלשה, ואחד יקח את ההשתתפות בהוצאות הנסיעה בשם כל השלשה – כאילו כל אחד לקח את כל שלשת הענינים, וכאילו כל אחד ואחד מהקבוצה עם כל אנ"ש שישתתפו בזה לקחו את כל שלשת הענינים.

[כ"ק אדמו"ר שליט"א הורה שיבחרו מהשלשה מי יקבל המשקה ומי יקבל הצדקה ומי יקבל את הוצאות הנסיעה, ונתן להם המשקה, כסף הצדקה וההשתתפות בהוצאות].

בנוגע למשקה – כפי שהי' בעבר, כמדובר כמ"פ – יוסיפו וימזגו כמה משקה שיצטרכו בשביל לחלק שם, אבל באופן שימזגו לתוך משקה זה, באופן ש"קמא קמא בטל"14, כך, שכל מה שניתוסף הרי זה כאילו שנלקח מההתוועדות.

בנוגע לשטרות שנותנים לצדקה, וגם להוצאות הנסיעה – אם רוצים יכולים להחליפם בשטרות אחרים, כיון שנוגע כאן שווי הכסף, ולא השטר עצמו. ובפרט שבלאה"כ יתנו שם בעיקר מטבעות, ולא שטרות, כדי שיגיע לכל הרוצה להשתתף בפעולה זו מאנשי החיל, כולל כמובן הקצינים והמפקדים לכל דרגותיהם, ובלבד שנמצאים במסגרת הצבא.

והשי"ת יצליחכם בענין זה ובכל הענינים, ותעלו בשמחה לארצנו הקדושה בשעה טובה ומוצלחת, ותהי' זו עלי' בגשמיות וברוחניות גם יחד, והתחלה טובה לעליית כל ישראל בכל מקומות מושבותיהם ברוחניות ועליית כל ישראל בכל מקומות מושבותיהם בגשמיות, וברוחניות ובגשמיות גם יחד ובעגלא דידן.

סעו לשלום, ושנשמע מכם בשורות טובות.

* * *

נוסף על כל האמור, טוב הדבר שכל קבוצה תודיע לכאן אודות מהלך הענינים, עד שתהי' הפעולה בפועל, ולאח"ז גם כיצד היתה הפעולה בפועל, ולאח"ז גם המשך הענינים והפירות של הפעולות וכו'.

ומפני שלימות הדבר כדאי שיבחרו אחד שיהי' אחראי על זה. – על החתום יכולים לבוא כל אלו שהיו כאן, וגם – אם ירצו – כל אלו שישתתפו בפעולה, אבל הכתיבה לכאן, אם תימסר לכמה אנשים, יהי' זה בבחינת "קדרה דבי שותפי"15, ואין זה סדר הראוי, ולכן האחריות בנוגע להכתיבה לכאן צריכה להיות מוטלת על אחד. – הוא לא חייב להיות דוקא מהקבוצה, אלא יכול להיות גם מישהו אחר שיבחר על ידם. אבל על החתום צריכים לבוא בעיקר אלו שמשתתפים בפעולה, כולל גם מאלו שלא היו כאן בחודש תשרי, כאמור לעיל שבכל קבוצה יהי' אחד מאנ"ש שהיו כאן בחודש תשרי, ואליהם יצרפו גם אחד מאנ"ש שלא היו כאן בחודש תשרי, ואם ירצו, יכולים גם הם לבוא על החתום.

ויהי רצון שיכתבו תמיד בשורות טובות מהתם להכא ומהכא להתם16.