מכתב
ב"ה*.
ידוע פתגם בעל ההילולא שאמר על תלמידיו, אשר תפקידם הוא להיות "נרות להאיר".
דברי צדיקים בכלל, וביחוד דברי נשיאי ישראל אודות תלמידיהם והמקושרים אליהם – מדויקים המה, ובפרטיהם גם כן. וגם בהתואר "נרות להאיר" – כן הוא, אשר מורה דרך הוא למקושריו בכמה וכמה ענינים עקריים.
ואחדים מהם:
כמה תכונות בנר המאיר: הנר עצמו הוא מקור לאור – מאור, אף כי זעיר אנפין.
כלול הנר משמן ופתילה – וענינם בנמשל: שמן – תורה ומצות1. פתילה – האדם, היינו הגוף2, יותר נכון חלק נשמתו נפש דאיהי שתופא דגופא3, ובפנימיות יותר – נפש האלקית המלובשת בנפש הבהמית4.
כשמדליקין הפתילה והיא השמן מתאחדין זו עם זה, מאיר הנר בהרבה מאורות5. וכללותם שני6 מיני אור: נהורא אוכמא ונהורא חיורא – העלאה והמשכה.
ומעלה יתירה באור הנר, אשר דוקא הוא יפה לבדיקה וחיפוש במחבואות בחורים וסדקים – חופש הוא כל חדרי בטן7.
כל ענינים אלו בהנמשל – מובנים ומבוארים הם למדי.
ועשי' לעילא – אשר על ידי קיום כל הנ"ל כפי הוראות בעל ההילולא, מאיר הנר את חלק העולם השייך לו ועל אחת כמה וכמה את הנה"ב ונפה"א שלו – אשר זהו תכלית ירידת הנשמה לעוה"ז ובזה תלוי תכלית ימות המשיח ותחיית המתים8, שיהי' במהרה בימינו, אמן.
מנחם שניאורסאהן
כ"ה אד"ש, ה'תיש"א.
ברוקלין, נ.י.
הוסיפו תגובה