התוועדויות תשמ"ב
מעלת שופר גדול על שופר סתם – שע"י שופר סתם, שעל ידו נעשה הענין דמלכיות זכרונות ושופרות (ההמשכה במלכות (סובב בממלא), המשכת ז"א (סובב) עצמו, והמשכת בחי' הבינה שלמעלה משניהם), נעשה בנין המלכות, שם אד', הקשור עם שם אלקים; ושופר גדול דלעת"ל קשור עם גילוי שם הוי', גדול הוי'. ובעבודת האדם: שופר סתם הוא בחי' היחידה כפי שכלולה בבחי' חי', ושופר גדול הוא בחי' היחידה כפי שהיא במקומה. וע"י השופר גדול – ובאו האובדים בארץ אשור (נסיון דתענוג והרחבה) והנדחים בארץ מצרים (נסיון דמיצר ועקתא), שמתגלה אצלם בחי' היחידה. ומעין זה ישנו גם בר"ה עתה (שבו אומרים פסוקים הנ"ל) – שהרי גילוי שם הוי' לע"ל הוא ע"י העבודה עתה בבחי' שם אד', שהוא לבוש לשם הוי', לפעול בו גילוי שם הוי' בלי העלם והסתר הלבושים. ועד"ז בנוגע לענין דבאו האובדים והנדחים גו' – ע"י העבודה עתה באהבת ישראל ואחדות ישראל, להיות לאחדים ממש, ועד שישראל וקוב"ה כולא חד. |
מאמר ד"ה והי' ביום ההוא יתקע בשופר גדול גו' א. 1) ראש-השנה: "שופר גדול" בזמן הזה המשכת ענין ה"שופר גדול" כפשוטו בפועל – ע"י הוספה בהפצת היהדות והמעיינות; נתינת חלה מההתוועדות עבור אלו שנסעו מכאן לר"ה למטרה זו (ו-ח) 2) שיעור חומש היומי: פרשת הקהל 3) מבצע ס"ת הכלליים ב. "קרן השנה" (יז) |
1) תענית-ציבור: עבודת התשובה מטרת התענית – עבודת התשובה, שעי"ז מתעלה למע' ממדריגתו הקודמת (מעלת הבע"ת על צדיקים), ואז נעשה עינוי התענית לענין של תענוג (א-ג) המעלה המיוחדת בצום גדלי': היותו א' מעשי"ת – "עת רצון" ב"עת רצון" גופא; עבודת התשובה שבו היא לאחרי עבודת התשובה דחודש אלול ור"ה (ד) 2) צום גדלי': אהבת ישראל |
ב' בחי' בתשובה: (א) תשובה כפשוטה, מצד בחי' יעקב, יו"ד (הנשמה) עקב (כפי שנתלבשה בגוף), לפעול שישוב להיות בבחי' ישראל. (ב) תשובה בבחי' ישראל – לדלג שור, עד שהרוח תשוב אל האלקים אשר נתנה. ובעבודת האדם: תשובה דבחי' יעקב – בנוגע למצוות שנתלבשו בדברים גשמיים, ותשובה דבחי' ישראל, לי ראש – בנוגע לתורה. עד (ש)הוי' (יהי') אלקיך: ע"י התשובה כפשוטה – מגלים את שם הוי' הנמצא בהעלם בשם אלקים, בחי' יחודא תתאה. וע"י התשובה לדלג שור – עולים לדרגא שלגבה שם הוי' כאלקים יחשב, בעילוי אחר עילוי עד אין קץ. קחו עמכם דברים – שלא מספיק התשובה לדלג שור, כי לא לתהו בראה גו', אלא יש צורך להמשיך בכלים ולבושים דתומ"צ; ושובו אל הוי' – שלאחרי העלי' מלמטה למעלה (שובה ישראל), צ"ל ההמשכה מלמעלה למטה, לשוב לעוה"ז התחתון, ולהמשיך בו מהבחי' היותר עליונה (שלגבה שם הוי' כאלקים יחשב) עד להוי' לשון מהוה, שיהי' נגלה כבוד הוי'. |
א. שבת שובה: תשובה באופן דשבת ההוראה למעשה בפועל – עבודת התשובה בפנימיות; עבודה זו שייכת לכאו"א כמ"ש "כי קרוב אליך וגו'", ע"י ההתבוננות במוח החודרת ברגש שבלב, ועי"ז זוכים לקיום היעוד "והסירותי את לב האבן מקרבכם" (ו-ח) ב. ה' תשרי: יום הולדתו של נפתלי ההוראה בפועל – עבודה למע' ממדוה"ג ("שובה ישראל"), וביחד עם זה עבודת התומ"צ והפצת היהדות והמעיינות בלבושי העולם ("קחו עמכם דברים") (יד-טז) מאמר ד"ה שובה ישראל ג. 1) פרש"י (וילך לא, יז): "והסתרתי פני – כמו שאיני רואה בצרתם" 2) לקוטי לוי"צ (דברים ע' תנט): "זכאין אינון ישראל דקב"ה אתרעי בהו" בימים אלו מודגש שהקב"ה ובנ"י הם בדוגמת רועה וצאן (ולא כ"כ הענין דאב ובן), ע"ד עבודת עבד; שתי העבודות, בבחי' בן (אהבה) ובבחי' עבד (קב"ע), צ"ל גם במצוות שבין אדם לחברו – כגון נתינת צדקה בספ"י ומתוך אהבת ישראל (כ-כד) ד. הביאור בפרש"י גם בזמן הגלות הקב"ה נמצא עם בנ"י כמ"ש "בכל צרתם לו צר" (ורק "כמו שאיני רואה"), ועל כן תובעים בנ"י תומ"י את הגאולה; האפשרות להנהגה באופן ד"עזבני" (שגרמה לגלות) היא ע"י שמשה רבינו נלקח מבנ"י, ולכן תובעים את משה רבינו בפועל; כוונת הסתלקות משה רבינו היא בשביל העילוי שבתחה"מ (כח-ל) ה. הביאור בלקוטי לוי"צ ע"י שבנ"י מזכים את החייבים ה"ה בדרגת "אחים" שלמעלה מ"בנים", ומכאן הוראה להוספה בהפצת היהדות והמעיינות (לד-ו) |
א. עשרת ימי תשובה: מעלת עבודת התשובה ענינה של עבודת התשובה – "והרוח תשוב וגו'", ולכן היא פועלת עילוי בכללות התומ"צ ושייכת גם לצדיקים ("כל ימיו בתשובה") (ה-ו) הכח לעבודת התשובה באופן שלמע' ממדוה"ג – מצד הנשמה שהיא חלק אלקה ממעל ממש, ובמיוחד בעשי"ת שאז הוא "קירוב המאור אל הניצוץ", ועי"ז ניתן יותר כח לפעול "דירה בתחתונים" (ז-י) ב. 1) עשרת ימי תשובה: מעלת הציבור אין ליפול ברוחו מגודל חסרונותיו כו', בידעו שהם דבר שחוץ ממנו, אלא שתפקידו לתקנם; ועד שעבודתו היא בשלימות, בדוגמת עבודת אדה"ר בג"ע (יד-טו) 2) "מלאו את הארץ וכבשוה": העבודה בעולם ג. ו' תשרי: הוראות מהנהגת בעלת ה"יאָרצייט" הלימוד מהמס"נ של בעלת ה"יאָרצייט" ששמרה על כתבי בעלה למרות הסכנות כו' – שכאשר יהודי צריך לפעול בענין מסויים אסור לו להימנע מכך משום שנראה לו שאין לכך סיכויים בדרך הטבע (אף שהפעולה עצמה צ"ל באופן של מדוה"ג), ובמיוחד במדינה זו המיוסדת על אמונה ובטחון בה' (כא-ד) ד. סיום מסכת יומא בירושלמי מחלוקת זו היא לשיטתם בסדר שאלת כלי לבן בט"ו באב וביוהכ"פ: להבבלי כל אחת שואלת מזו שלמטה ממנה, כי עי"ז אין לה רגש בושה בהוה; להירושלמי כל אחת שואלת מזו שלמעלה ממנה, כדי להביא תועלת לשידוכין בעתיד (ל-לב) הביאור בעניננו בעומק יותר: להבבלי צריך לפרוט, כי בהוה דרגתו היא תשובה מיראה, ותשובה זו היא לפי ערך חומר החטא; להירושלמי א"צ לפרוט, כי בעתיד יגיע לתשובה מאהבה (ויתרה מזו – התשובה מאהבה נכללת בכח בתשובה מיראה), ובתשובה מאהבה אין נוגע חומר החטא (לג-ו) ביאור דיוקי הלשונות בירושלמי עפהנ"ל: מביא את כל הפסוק "וזרקתי עליכם וגו'", כי סיומו מדבר בתשובה מאהבה; מקדים את הפסוק "מקוה ישראל ה'", כי הפסוק "וזרקתי" מדבר בדרגת "מים חיים" שלמעלה ממקוה; ביאור מדריגה זו ע"פ חסידות – תשובה שלמע' משם הוי' (לז-מ) ה. 1) הודאה על הברכות 2) שלילת לימוד "פשטים" באי-קבלת מענה 3) מגבית (מה) ו. מבצעים (מו) ז. ברכת חתימה וגמח"ט (מז) |
מבצע ס"ת הכלליים כתיבת ס"ת הכלליים; מי שלא השתתף ע"ע יזדרז עוד בעריוהכ"פ; עי"ז נפעלת אחדות בין בנ"י עצמם ובין הקב"ה לבנ"י, ונמשכת ברכת כוח"ט (ד-ח) |
1) יום-הכפורים: גילוי יחידה שבנפש גילוי היחידה שבנפש ביוהכ"פ (ובעריוהכ"פ) גורם לגילוי היחידה שלמעלה (א-ב) 2) קביעות השנה: ר"ה ביום השלישי |
לימוד התורה בריבוי |
א. שבת שבין יוהכ"פ לסוכות: תשובה שלמעלה מיוהכ"פ ביאור ענין התשובה דמחרת יוהכ"פ (כפתגם אדמו"ר נ"ע): כשם שענין הוידוי ביוהכ"פ דוקא הוא משום שישנם ענינים שדוקא בדרגא נעלית זו נחשבים בלתי-רצויים (ועד"ז אמירת "סלח לנו" בשמו"ע דוקא) – כך דוקא למחרת יוהכ"פ נדרשת תשובה נעלית יותר מלפנ"ז (ו-י) התשובה דמחרת יוהכ"פ נמשכת ממקום שלמעלה מענין הידיעה וההשגה, בדוגמת הענין ד"תיקו" (יא) הוראה למעשה בפועל: דוקא כשיהודי נמצא בדרגא הנעלית ביותר עליו לפעול בהפצת היהדות והמעיינות (בדוגמת וידוי האריז"ל עבור כל בנ"י ביוהכ"פ), כי דוקא במדריגה זו (גילוי היחידה בנעילה דיוהכ"פ) נרגש הענין ד"דירה בתחתונים"; ולכן דוקא משבת זו ההוראה לעסוק בעניני צרכי החג וכו' (יב-טז) ב. י"ב תשרי: שני עניני מילה יום זה יום מילתו של נפתלי (שענינו "אילה שלוחה"), והיום השלישי למילתו של אברהם, שבו נתבשר על לידת יצחק באופן שלמעלה מהטבע (יז-ט) ההוראה בפועל: לפעול בהפצת היהדות והמעיינות (ענין המילה) מבלי להתפעל מטבע העולם, ובאופן של זריזות ועי"ז הוא מצליח ומסייעים לו בכל הענינים וכו' – כיון ש"מעשה אבות סימן לבנים", ש"סימן" כאן אינו "סימן" סתם, אלא נתינת-כח לפעול את הענין (כ-כד) מאמר ד"ה כנשר יעיר קנו ג. 1) פרש"י (האזינו לב, ג): "כי שם ה' אקרא" 2) לקוטי לוי"צ (דברים ע' תסב): "דהא נשמתי בי' אחידא כו'" איך שייך ג' קוין במדריגה דמס"נ (כז) 4) פרשת האזינו: מעלתה מעלותי' של פ' האזינו ושייכותה לעבודת התשובה ע"פ נגלה דתורה (שלכן מבואר ענין התשובה בלקו"ת דוקא בפ' האזינו) (לד-ו) ד. 1) הביאור בלקוטי לוי"צ 2) הביאור בפרש"י בפרש"י מרומז גם הפי' דקאי על עניית אמן (יחוד הוי' ואדנ-י), כיון שזהו ענין המקדש – יחוד השכינה עם מקום גשמי (ע"ד המעלה דתפלה לגבי תורה) (מ-מא) 3) מבצע ס"ת הכלליים ה. י"ג תשרי: "לכתחילה אַריבער"הקשר של שבת זו ליום י"ג תשרי – "לכתחילה אַריבער"; חלוקת משקה (מד) י"ג תשרי – להשלוחים דקסבלנקה ברכה להצלחה בשליחות |
ביאור ענינו של חג הסוכות כפי שמשתקף בכללות עבודת האדם (זאת התורה אדם): "בסוכות תשבו שבעת ימים", שבסוכה, דירת עראי, נעשה תשבו כעין תדורו – שהעולם שהוא בעל שינויים (שלכן גם האדם הוא בעל שינויים – לא רק שינוי למעליותא, מעלין בקודש, בחי' מהלכים, אלא גם באופן של ירידה כו'), נעשה דירה לו ית', ע"י עבודת האדם (בכל היקף הזמן – שבעת ימים) באופן ד"ויבן לו בית ולמקנהו עשה סוכות", שעניני התומ"צ הם באופן של קביעות, ואילו עניני העולם ("מקנהו") אינם אלא באופן עראי; "כל האזרח בישראל ישבו בסוכות", שמה שעתיד להזריח, מאיר כבר עכשיו – שהשלימות דלעת"ל שע"י מעשינו ועבודתנו היא באופן דעולמך תראה בחייך, מצד בחי' היחידה, שמצדה ראויים כל ישראל לישב בסוכה אחת. וכיון שחג הסוכות הוא חג האסיף, שמורה על אסיפת מעשינו ועבודתנו דכל השנה (לאחרי התיקון והשלימות שע"י התשובה, שלכן השמחה גדולה ביותר) – מודגש בו במיוחד כללות ענין העבודה שמרומז בענין דבסוכות תשבו גו' כל האזרח גו' (כנ"ל); וכפי שנמשך בענין נטילת ד' מינים – שבכל אחד מהם ניכר בגלוי ענין האחדות, ונוסף לזה מאחדים את כל ד' המינים, שדוגמתם הם כל ד' הסוגים שבישראל, שנעשים אגודה אחת, ואחדות זו ממשיכים בעבודת כל השנה כולה. |
א. י"ג תשרי: "לכתחילה אַריבער" ההנהגה ד"לכתחילה אַריבער" – "בעל שם'סקע הנהגות" – התבטאה אצל אדמו"ר מוהר"ש גם ביחסו למלכות המדינה; ועאכו"כ שכן צ"ל ההנהגה בימינו, במדינה של חסד, ועי"ז יתבטל המצב הבלתי-רצוי במדינות שעדיין יש בהם רדיפות וכו' (ד-ז) מאמר ד"ה בסוכות תשבו ב. מבצע ס"ת הכלליים לפלא שההתעסקות ע"ע במכירת אותיות לס"ת של ישיבת "תומכי תמימים" (וכן "בית רבקה") אינה בזריזות המתאימה (ובפרט שעי"ז אפשר להרוויח כסף עבור המוסדות, אף שאין זה עיקר הכוונה), בפרט בזמנים אלו שדברים רבים נעשים בשעתא חדא כו' (יא-ד) בנוגע לפועל – לא להתחיל בס"ת חדשים, ואלו שהתחילו כבר עליהם לפעול ביתר התאמצות מבלי לחכות עד שיענו על כל שאלותיהם, ובודאי יצליחו לפעול בזה על כל יהודי ע"י שיסבירו לו את יוקר הענין; לאחרי שיסיימו הס"ת הא' יתחילו בכתיבת הס"ת הב' (טו-יט) ההכרח בכ"ז במיוחד מצד מצב העולם עתה שהוא מתנועע כו', והדרך לשמור על בטחון בנ"י היא ע"י האחדות (כ) מכיון שנמצאים במצב ד"פנו אלי עורף" אין מבחינים שענין זה הוא "לא נפלאת גו' כי קרוב גו' מאד בפיך ובלבבך לעשותו", למרות גודל הפלאת הענין (כא-ב) ע"י עצם ההחלטה בזה, ומבלי להתייחס לכל המלעיגים כו', זוכים כבר שכר הפעולה – ביאת המשיח תומ"י (כג-ד) הקשר לשיעור חומש היומי – "וללוי אמר וגו'", וכדברי הרמב"ם שענין זה שייך לכאו"א ש"נדבה רוחו אותו" (כה) ג. סיום מסכת יומא בירושלמי (המשך) ב' קצוות בענינו של יוה"כ: "אחת" – עבודה מיוחדת שאין דוגמתה בכל השנה; וענין זה ממשיכים "בשנה" (ל) ד. מבצעים ערב חג הסוכות – בעת מסירת האתרוגים ההמשכות שע"י הד' מינים |
1) שמחת בית השואבה: מעלתה חידושים מיוחדים בשמחת בית-השואבה: קשורה עם מים, אף שע"פ טבע אינם שייכים לענין השמחה; השמחה היא בעת ההכנה למצוה (א-ג) לבנ"י ניתן התפקיד והכח לגלות שאמיתית מציאות העולם היא אלקות, במיוחד ע"י השמחה מחוץ לביהכנ"ס וביהמ"ד (ד-ה) 2) קביעות השנה: חג הסוכות ביום השלישי 3) אושפיזין (ח) 4) שיעור חומש היומי (ברכה לג, ח): "וללוי אמר גו'" |
1) חג הסוכות: "זמן שמחתנו" גודל השמחה ד"זמן שמחתנו" – כי בו מתגלית המשכת הברכה דיוהכ"פ (א) 2) הכנסת אורחים: הוספה בברכתו של הקב"ה (ב-ג) |
1) שיעור חומש היומי (ברכה לג, יח): "שמח זבולון גו'" למרות גודל השמחה דיום א' דחגה"ס, שבשיעור החומש שלו מדובר ע"ד ברכת יוסף, תכלית העילוי – ישנה בלילה זה הוספה בשמחה ביתר שאת (ולהעיר שרש"י פירש "שמח" – "הצלח"), כיון ש"רוצה אדם בקב שלו (עבודת האדם, "זבולון בצאתך גו'") מט' קבין של חבירו" (ברכת הקב"ה) (א-ז) שייכות שמחת בית השואבה לזבולון: ענינה של שמחת ביה"ש היא היציאה מד"א של תורה ("זבולון בצאתך"), ועי"ז נעשה אח"כ הוספה בלימוד התורה ("ויששכר באהליך") (ח-ט) 2) אושפיזין: הרב המגיד 3) שמחת בית השואבה: גם במשך היום |
1) שמחת בית השואבה: הוספה בכל לילה בלילה זה צ"ל שמחת בית השואבה בהוספה על ב' הלילות הראשונים (א) 2) שיעור חומש היומי (ברכה לג, כב): "ולדן אמר גו'" 3) אושפיזין: יעקב אבינו ואדמו"ר הזקן 4) מארז"ל "פעמים שביטולה של תורה זהו יסודה" 5) יום ג' דחג הסוכות: "טוב לשמים וטוב לבריות" תכלית ענין ההבדלה בין ישראל לעמים – לפעול עילוי באוה"ע, עד למצב ד"והיו מלכים אומניך גו'" (יב-ג) |
1) שמחת בית השואבה: הוספה בכל לילה ההוספה (באין-ערוך) בשמחה שבכל יום מימי הסוכות – נפעלת ע"י החידוש של ה"אושפיזא" דיום זה (א-ב) 2) שיעור חומש היומי (ברכה לג, כח): "וישכון ישראל בטח בדד גו'" 3) אושפיזין: משה רבינו 4) המצב באה"ק 5) מבצע ס"ת הכלליים 6) שמחת בית השואבה: שייכותה לניסוך המים |
1) שמחת בית השואבה: בשבת בזמן הזה שמחת בית-השואבה היא גם בש"ק – "קלקלתנו היא תקנתנו"; ההוספה בשמחה בשבת – שהשמחה היא גם בלי "פנים חדשות" (א-ב) הקשר של שמחת ביה"ש לש"ק: שמחת ביה"ש קשורה עם מים, וענינה – כמ"ש בדרושי הצ"צ (ה"אושפיזא" דהיום) – גילוי בחי' חכמה, וזהו הענין ד"שבת קודש" – בחי' חכמה; העילוי דשבת ניכר אצל כאו"א מישראל (ג-ה) 2) שיעור חומש היומי (ברכה לד, ח): "ויבכו בני ישראל את משה גו'" 3) אושפיזין: משה רבינו ואהרן הכהן 4) מבצע ס"ת הכלליים |
1) שמחת בית השואבה: "ממעיני הישועה" ענין שאיבת המים – העלאתם מהמצב ד"מים תחתונים בוכים" לניסוך המים ע"ג המזבח שהוא בשמחה; הביאור בעבודה – ירידת הנשמה ("מים תחתונים") היא צורך עלי' (בדוגמת ניסוך המים) (ב-ג) על כאו"א לשמח גם יהודים נוספים בשמחת ביה"ש (ד) 2) אושפיזין: יוסף ואדמו"ר מהר"ש 3) שיעור חומש היומי (ר"פ ברכה): "וזאת הברכה גו'" ע"י שמדגישים שהעולם הולך "אַרונטער", ההנהגה ד"אַריבער" היא באין-ערוך לגמרי; וע"ד המבואר במאמר "מי כמוכה" לאדמו"ר מהר"ש, שעיקר העילוי דאחדות ה' הוא דוקא מכיון שהעולם הוא מציאות אמיתית (יא-ב) ההוראה למעשה בפועל – הוספה בשמחת בית-השואבה באופן גלוי ("וזאת") (יג-ד) |
1) שמחת בית השואבה: בהושענא רבה 2) אושפיזין: דוד המלך ואדמו"ר מוהרש"ב 3) שיעור חומש היומי (ברכה לג, ח): "וללוי אמר גו'" 4) שמחת בית השואבה: פעולתה 5) מבצע ס"ת הכלליים המטרה בכתיבת ס"ת הכלליים – לא קיום מצות כתיבת ס"ת, אלא אחדות ישראל, ולכן יש לשתף את המספר הרב ביותר האפשרי בכל ס"ת; עתה הוא הזמן המתאים לקבל החלטות בענין זה, ולא לשאול ולהתפלפל כו'; הדיבור לזולת בענין זה צ"ל בשמחה ובספ"י (יא-יג) 6) שלימות הארץ (יד) |
1) הקפה ה': הרבנים 2) הקפה ו': חברי הועדים העוסקים בכתיבת ס"ת הכלליים התאחדות בנ"י בכתיבת ס"ת הכלליים, שעי"ז נעשה הענין ד"עוזר דלים" (ז-ח) הקפה ו' ("עוזר דלים") קשורה עם אדמו"ר מוהריי"צ: היא כנגד ספירת היסוד, ענינו של יוסף (שמו של אדמו"ר מוהריי"צ); עבודתו של אדמו"ר מוהריי"צ היתה עם כל בנ"י, באופן ד"עוזר דלים" (ט) בהקפה זו ילכו חברי ה"ועדים" העוסקים בכתיבת ס"ת הכלליים (י) |
א. שמע"צ ושמח"ת: "פר יחידי כנגד אומה יחידה" בעבודה ד"דירה בתחתונים" כמה דרגות: ב"תחתונים" שבאדם, בחלקו בעולם, ובאוה"ע (ובשמע"צ עבודה זו נעשית בדרך ממילא); עי"ז זוכים לגאולה, שאז יהי' גם שלימות הבירור דאוה"ע – אלא שזהו ענין צדדי, כמובן מדברי הרמב"ם (ודא"ג: מדבריו שם רואים את גודל הענין דידיעת ה' – לימוד החסידות) (ו-י) הריקודים בחגה"ס – בחוץ, לעיני אוה"ע; ובשמע"צ – בביהכנ"ס (יא) השמחה דשמע"צ צ"ל נעלית באין ערוך מהשמחה דחגה"ס; על-אף ההגבלות בשתיית משקה – הרי כאשר שואבים מ"מעיני הישועה" די ב"כל שהוא" (יב-ג) ב. 1) (המשך) 2) מבצע ס"ת הכלליים ג. פסוקי "אתה הראת" ביאור הפסוק "אתה הראת לדעת גו'" – שהידיעה היא בשני אופנים: "הוי' הוא האלקים" ו"אין עוד מלבדו"; בשמח"ת מודגש שאין סתירה בין ענין הריבוי לאחדות הפשוטה ("הוי' הוא האלקים"), בכך שהשמחה היא אצל כולם בשווה (כד-ה) ביאור הפסוק "כי מציון גו'": "תורה" שייכת ל"ציון" (פנימיות), ו"דבר ה'" – ל"ירושלים" (יראה וביטול) (כו) הקשר בין שני הפסוקים – בשניהם מתגלה הענין הנעלה בענין שמצ"ע אינו בדרגה זו; ההוראה בעבודת האדם, יש לפעול גם במקומות שאינם במעמד ומצב הראוי (כז-ח) ד. שנים מקרא ואחד תרגום (כט) |
1) הקפה ה': הילדים 2) הקפה ו': יש לחשוב שנמצאים עתה בירושלים |
קונטרס שמע"צ ושמח"ת תשנ"ג
|
א. שמחת תורה: דרגות בשמחה ובבחירה בכחו של כאו"א לבחור לאיזו דרגא בבחירה להתקשר, ועתה הזמן לבחור בדרגא הנעלית ביותר – כשם שבענינים גשמיים "מי שיש לו מנה רוצה מאתיים כו'"; הרמז להנהגה זו בפסוק "בשמים – ממעל, ועל הארץ – מתחת" (ז-ט) ההוראה בפועל – הוספה בלימוד התורה, ובכל רגע בשמח"ת יש להחליט על הוספה באופן נעלה יותר (י-יא) ב. 1) שיעור חומש היומי (לג, יח): "ולזבולון אמר גו'" 2) אושפיזין: אדמו"ר מוהרש"ב ואדמו"ר מוהריי"צ 3) שיעור חומש דשבת חוה"מ (לד, ח): "ויבכו בני ישראל את משה גו'" (המשך) 4) ביאור קדימת הזהירות בתומ"צ לזהירות במנהגים מאמר ד"ה להבין ענין שמחת תורה ג. 1) "ויעקב הלך לדרכו" שיעורי חת"ת והחלטות טובות מכל חודש תשרי – הן לאנשים והן לנשים (לה) 2) השתתפות ב"כינוס תורה": שמחת בית השואבה לשיטת הרמב"ם ד. 1) מעלת נשי ישראל 2) "ויעקב הלך לדרכו" 3) צורת הלוחות 4) המצב באה"ק מצד גודל העילוי דשמח"ת אין מקום לענינים בלתי-רצויים, וכפי שמצינו שמשה, שהי' עניו מכל אדם, הי' יכול בשמח"ת לשבח א"ע ("כי שם חלקת מחוקק ספון") (נב) 5) מבצע ס"ת הכלליים 6) מבצעים (נז) |
א. שבת בראשית: בריאת העולם מחדש מאמר המוסגר: ענינו של מלך – שבו תלוי' מציאותו של כל העם; ענין המלוכה הוא גם על ת"ח, אלא שאצלם ההמשכה אינה בחי' יראה וביטול, אלא בחי' התנשאות עצמית הקשורה עם היחידה שלמע' מענין התורה (בדוגמת הדרגות השונות בענין התשובה), והיא פועלת גם בכל שאר הכחות (ד-ח) ע"י לימוד הענין ד"בראשית גו" בתורה נפעלת ברה"ע מחדש; ואף שהעולם קיים כבר ה'תשמ"ב שנים, וההתהוות מאין ליש היא בכל רגע – הרי התהוות זו יכולה להיות בבחי' "חידוש הישנות", וע"י העבודה דשבת בראשית (שלאחרי העבודה דכל חודש תשרי) ה"ז באופן דחידוש ממש; ומשבת בראשית נמשך ענין זה על כל השנה כולה – בפרט בחודש מרחשון שמתברך ממנה (ט-יב) ההוראה למעשה בפועל: העבודה ב"מבצעים" צ"ל מעתה באופן דחידוש ממש – שמתבטלים כל המניעות ועיכובים (ואף שכבר קראו פרשת בראשית – הרי כל המעל"ע נקרא בשם "שבת בראשית"); ואעפ"כ העבודה היא ביגיעה, בדוגמת היגיעה שתהי' לעת"ל בעבודה ד"ילכו מחיל אל חיל" (יג-טז) ע"י לימוד פנימיות התורה (הענין ד"ברכת התורה") נפעל עילוי גם בלימוד דנגלה דתורה, ועי"ז בקיום העולם כולו (יז) ב. 1) חודש מרחשון: "ירח בול" ההוראה מסיפור המדרש בנוגע לשם החודש "בול", שע"י בניית ביהמ"ק "פסקו אותן מ' יום" (ואף שהשם להלכה הוא "מרחשון" בל' ארמי דוקא בגלל ענין הבירורים, וכפי שהגמ' כתובה בל' ארמי כו', וגם כל הענין ד"שבת מברכים" שייך רק בזמן הגלות שאין מקדשין החודש – הרי הכל מיוסד על התושב"כ והמשנה שבלה"ק) – אין להתפעל מהקשיים דימי החורף (יט-כג) 2) "סאַם סאַפּאָזשניק" המקור לסיפור ד"סאַם סאַפּאָזשניק" בתורה – שמצינו קשר בין תפילין למנעלים, וכמ"ש בקבלה שמט"ט תופר מנעלים ומייחד יחודים כו'; וההוראה – שגם "סנדלר" צריך לדעת שבמעשיו הוא מייחד יחודים עליונים ומשפיע על כל העולם (כה-ו) מאמר ד"ה בראשית ברא אלקים ג. 1) פרש"י (בראשית א, כט): "לכם יהי' לאכלה ולכל חית הארץ" 2) לקוטי לוי"צ (בראשית ע' טו): שנים מקרא ואחד תרגום 3) מכירת המצוות (לא) ד. 1) הביאור בפרש"י 2) הביאור בלקוטי לוי"צ תכלית הכוונה דענין הנסירה הוא ענין ההולדה שאחרי החיבור (לו) הענין ד"אחד תרגום" – חיבור האותיות בסוד ריבוע, שזהו הענין דס"ת הכלליים, שמקשרים את בנ"י ע"י קשר האותיות זל"ז, ועי"ז נעשה "לב (התחלת וסיום התורה) בריא" למעלה, שעי"ז כל האברים הם בריאים (לז-ח) 3) פרשת בראשית: "ברית אש" – אחדות ישראל |
א. "צאתכם לשלום" לאורחים: "אל יפטר אדם מחבירו אלא מתוך דבר הלכה" ביאור הענין ד"אל יפטר כו' אלא מתוך דבר הלכה" – ע"י ה"דבר הלכה" הפירוד אינו פירוד אמיתי ("אל יפטר"), למרות החילוקים בין בנ"י ובין מקום למקום כו'; הדיוק "מתוך דבר הלכה" – האחדות בין בנ"י (שהיא מכיון שלבם הוא לב אחד, "לב כל קהל ישראל") נפעלת ע"י ה"תוך" ד"דבר הלכה", שהוא "דבר הוי'", שהוא בשוה בכל הלכות התורה (ד-ז) ההוראה בפועל – החלטות טובות בכל הענינים על כל השנה, ובפרט בענין האחדות; ע"י אחדות אמיתית ממהרים את הגאולה האמיתית (ח-ט) ב. מבצע ס"ת הכלליים הביאור במאמר ע"ד מעלת האות הפרטית שיש לכאו"א בס"ת קשורה גם עם הס"ת הכלליים שענינם לאחד את בנ"י, כיון שבתורה יש שני קצוות אלו – שהיא תורה אחת, ולאידך ישנה חשיבות פרטית לכל אות בה; ואדרבה – ע"י האחדות עם בנ"י (שבקניית אות בס"ת הכללי) מאירה היחידה בנפש במציאותו הפרטית (וכפי שמצינו ביוהכ"פ שהעבודה דבחי' יחידה חודרת בכל מציאות האדם; ועד"ז הסיפור ע"ד החסיד שענה לשאלת השוטר "ביטול אידיאט") (טו-יט) זריזות בפעולות בענין ס"ת הכלליים (כ) ג. שיעור תהלים היומי (א): "אשרי האיש גו'", "התחיל ממקום שפסק משה" הוראה נוספת: גם מי שהוא עשיר גדול כו', עליו להודות להקב"ה "על כל נשימה ונשימה", ועאכו"כ על לגימת מים וכיו"ב (אף שמצד טבע האדם, הרי בדבר "טבעי", כדוגמת עליית מניות בבורסה וכיו"ב, קשה לו להחדיר בעצמו ענין זה) (כז-ט) שלילת ההשתדלות שיהיו בבית כלים מעבר לים דוקא; ומה שטוען שהמציאות ד"הונג קונג" נבראה עבורו (וכפי שהזהב נברא בשביל המשכן) – האמת היא שהיא נבראה כדי שהוא יבנה שם מקוה טהרה, והנפש הבהמית מנצלת את ההזדמנות להביא משם גם שולחן... (ל-לא) ההוראה מהסיום ד"כלו תפלות דוד בן ישי" – כללות מעשינו ועבודתנו המביאה את הגאולה (ענינו של מזמור זה) (לב) ע"ד ה"מבצעים", ועי"ז – קירוב הגאולה (לג-ד) הקשר ד"כלו תפלות דוד בן ישי" – לשון כליון ותענוג, עם סיום הספר הקשור עם ר"ה, והתחלתו – "אשרי", ענין התענוג (לה) ד. מבצע ס"ת הכלליים |
א. 1) מעלת היום: "ויכולו" דחודש תשרי 2) חודש מרחשון: "עתיד הקב"ה לשלם לו" ב. 1) צאתכם לשלום: "אל יפטר אדם מחבירו אלא מתוך דבר הלכה" (המשך) 2) פרשת לך לך: "ויעקב הלך לדרכו" מאמר ד"ה אלה תולדות נח ג. 1) פרש"י (נח יא, ט): "ומשם הפיצם – למד שאין להם חלק לעוה"ב כו'" 2) לקוטי לוי"צ (בראשית ע' כט): "לדוד מזמור" 3) המצב באה"ק החושך כפול ומכופל דזמן זה – שגם בא"י ישנה הנהגה היפך רצון התורה, ועד להחזרת שטחי אה"ק (כד) ניתן לראות בפועל שלא הרויחו מאומה מהפעלת האניות והמטוסים בש"ק, ואדרבה; ואעפ"כ ממשיכים להתנהג כך, ואף מפטרים אנשים מעבודתם בגלל שמירת שבת (ומשחדים את הח"כ השומרים תומ"צ כדי שלא ירעישו על כך) (כה-ו) מצטטים רק "ובאו האובדים גו'" בהשמטת ההמשך "והשתחוו לה' גו'" (ועד שהשליח עצמו מעשן בש"ק באסיפה לעידוד העלי'), ולכן אינם מצליחים לפעול מאומה – בניגוד ל"סאַדאַת" המתגאה בדתו ועי"ז מכבדים אותו גם בנ"י (כז-ט) "חוזה השלום" – החזרת שטחי בטחון ללא קבלת תמורה (ואדרבה – הצד שכנגד הפר את ההסכם), מלבד האפשרות להצטלם ליד ה"פירמידות"; למרות שרואים את התוצאות – ממשיכים בכך; טוענים שהכל כדאי למען השלום – ובפועל עוסקים במריבות; פב"פ מקבל שוחד עבור תלמידי ישיבתו כדי שלא ימחה על פקו"נ דבנ"י; שלום אמיתי ייתכן רק ע"פ תורה (ל-לד) ד. 1) הביאור בפרש"י 2) הביאור בלקוטי לוי"צ |
א. 1) פתיחה 2) פרשת לך לך: הליכה באין-ערוך 3) מבצע ס"ת הכלליים ההוראה בפועל: קניית אותיות בס"ת, והשפעה על הזולת שיקנה גם הוא; עי"ז פועלים ענין האחדות בבנ"י (יב-ג) אין להסתפק בפעולה על הזולת רק בנוגע לס"ת, אלא יש לפעול גם בשאר הענינים; ולאידך אף שיש לעסוק בכל עניני הפצת היהדות והמבצעים כו', הרי הענין שהזמ"ג הוא מבצע ס"ת (יד-טו) 4) פרשת לך לך: מלמעלה למטה ומלמטה למעלה ב' אופנים אלו צ"ל גם בנוגע לתלמידים: מלמטלמ"ע – הוספה בלימוד התורה, ומלמעלמ"ט – פעולות הפצת המעיינות וה"מבצעים"; אף ש"מבצעים" הם מס"נ עבור התלמיד, עליו לעשותם בחיות, כדי שיוכל להשפיע על הזולת (יח-כ) ב' אופני ההליכה צ"ל גם במדריגות הנעלות ביותר, כפי שמצינו אצל משה רבינו (כא) 5) מצב הענינים הגשמיים בישיבה מאמר ד"ה לך לך ב. 1) פרש"י (לך לך יב, ג): "ונברכו בך – יש אגדות רבות" 2) לקוטי לוי"צ (בראשית ע' לט): "ויסע אברם הלוך ונסוע הנגבה – דא דרום" 3) ישיבת תלמידים במקום הקבוע לתפלת מנחה ומעריב ג. 1) התועלת בהגהת חומשים 2) הביאור בפרש"י 3) הביאור בלקוטי לוי"צ בקשר דענין ההליכה לסיום פרשתנו בענין ברית מילה – כי מצות מילה היא פעולה נמשכת (לד) |
א. כ"ף מרחשון: ביאור במאמר בעל יום ההולדת – "ויהי הוא טרם כלה לדבר" יחוד מ"ה וב"ן בעבודה – החיבור דתורה ומצוות: קיום המצוה בהקדמת לימוד הענין בתורה, ולאידך לימוד התורה באופן השייך למעשה (ה) יחוד מ"ה וב"ן הו"ע חיבור הנשמה והגוף, ולכן זהו ענין כללי העולה על כולנה, כיון שרק עי"ז שייך קיום התומ"צ (ו) ההוראה בפועל: אין להתפעל מחושך הגלות, כיון שכל יהודי הוא "אליעזר עבד אברהם", ונענה באופן ד"טרם כלה לדבר"; ומ"מ צ"ל גם עבודתו שלו, כדי שלא יהי' "נהמא דכסופא" (שזהו הטעם לכללות ענין הגלות) (ז-ט) ב. כ"ף מרחשון: מזמור קכ"ב בתהלים ההוראה בפועל: הוספה בשנה זו בענין אהבת ואחדות ישראל, ובהשפעה על הזולת בדרכי נועם וכו"כ פעמים; ממבצע אהבת ישראל יומשך הענין בכל שאר ה"מבצעים" (טז-יח) ג. מבצע ס"ת הכלליים ד. כ"ף מרחשון: שמו של בעל יום ההולדת ההוראה בפועל: הוספה בלימוד נגלה דתורה ופנימיות התורה יחד, ובאהבת ואחדות ישראל (כז) |
א. חודש כסלו: גילוי אור בזמן החושך הענינים המיוחדים דחודש כסלו – שהוא "החודש השלישי" מתשרי ובו הי' מ"ת דפנימיות התורה (דאף שניתנה במ"ת, הרי עיקר הגילוי למטה הי' בי"ט כסלו – ע"ד הגילוי דמ"ת לגבי לימוד התורה שלפנ"ז), ושבו היתה "חנוכת חשמונאי"; הנקודה הכללית דשני ענינים אלו – הוספת גילוי אור (פנימיות התורה, חנוכת ביהמ"ק) דוקא לאחרי הירידה והחושך (חושך הגלות, מלחמת היונים) (ב-ז) ההוראה בפועל: אין להתפעל מחושך הגלות, כיון שתכלית הכוונה בזה היא הפיכת החושך (ח) הקשר לשבת מברכים: דוקא בזה"ז (כשאין מקדשין ע"פ הראי') ניתן הכח לברך את החודש מהשבת שלפניו (ט) ביאור ההוראה בפשטות: גם כשאדם נמצא במצב של גלות פרטי כו', ועד שאפי' בשעת התפלה נמצאת מחשבתו ב"קראון הייטס" במקום בקה"ק, ועלול ליפול ברוחו כו' – עליו לדעת שיש לו נתינת-כח מחודש כסלו להפוך את חושך הגלות לאור, ועד לאופן דמוסיף והולך ואור (י-יא) ב. 1) קביעות השנה: ר"ח כסלו ביום ששי 2) פרשת חיי שרה: שלימות העבודה – בסיום העבודה 3) קביעות השנה: ר"ח כסלו ביום ששי (המשך) 4) מבצע ס"ת הכלליים ג. ביאור דברי הרמ"מ מהאָראָדאָק – "יודע ה' ימי תמימים" מאמר ד"ה א"ר אחא יפה שיחתן כו' ד. 1) פשש"מ (חיי שרה כד, מ): "ויאמר אלי גו' ישלח מלאכו אתך" 2) לקוטי לוי"צ (בראשית ע' עז): "מאי טעמא ארעישת ימא כו' ולא ארעישת עלי' ארעא" 3) פרשת חיי שרה: "ישלח מלאכו לפניך" ההוראה בפועל מפרשת אליעזר: כאשר הפעולה היא כדבעי, ישנה הצלחה (כפי שהי' בנוגע לאליעזר, "והצליח דרכך") (לא-ב) ה. 1) הביאור בפרש"י ההוראה: גם כאשר ישנם מניעות ועיכובים בעבודתו של יהודי, הרי בידעו שעליו לברר משם ניצוץ קדושה, ישנו הענין ד"ישלח מלאכו לפניך" (לו) 2) הביאור בלקוטי לוי"צ כאו"א מישראל הוא בדוגמת "יונה", ועבודתו היא שיאיר אצלו אור האמת – "בן אמיתי" (לח-ט) |
קונטרס ט'-יו"ד כסלו תשמ"ז
|
א. ט' כסלו: הקב"ה ממלא שנותיהם של צדיקים הוראה בפועל: הוספה בהפצת המעיינות, ובפרט ב"מבצע חנוכה" (ו) ב. יו"ד כסלו: הכנה לי"ט כסלו העילוי ביו"ד כסלו לגבי י"ט כסלו (שלכן ביכלתו להיות הכנה אליו): במאסר אדהאמ"צ היתה התגברות החושך בעולם ביתר שאת, ולכן העילוי שעי"ז הוא גדול יותר (יב-ג) דוגמא לדבר בעבודה: כאשר היצה"ר מכניס יהודי במאסר (לאחר שכבר יצא משפל המדריגה כו', שלכן מאסר זה הוא ירידה גדולה ביותר), הרי תכלית הכוונה בזה היא כדי להגיע לדרגא נעלית עוד יותר (יד) ההוראה בפועל: אין להתפעל מחושך הגלות; הוספה בהפצת המעיינות, מבצע חנוכה ומבצע ס"ת הכלליים, ובאופן שלמע' ממדוה"ג (טו-ז) ג. 1) קביעות השנה: יו"ד כסלו כבפעם הראשונה (יז) 2) המשך הפרשיות: ויצא-וישלח ההוראה מהאמור: אין להתפעל מהחושך הגובר, ואדרבה – יש להוסיף באור התומ"צ, עד לאופן ד"ויקרא גו' מחנים" – "מאַך דאָ א"י" (כא-ב) ד. הקדמה למאמר (כג) מאמר ד"ה אתה אחד ה. 1) פרש"י (ויצא לא, יז; נג): "בניו גו' נשיו", "בפחד אביו יצחק" 2) לקוטי לוי"צ (בראשית ע' קכה): "הוה אשכח בגיני' דיעקב מאה כו' ר' אבא אמר אלף" 3) אי-השלמת ביאור ענינים בהתוועדות 4) הגהת אות בס"ת (המשך) 5) הפצת המעיינות חוצה ו. 1) מבצע ס"ת הכלליים 2) הביאור בפרש"י 3) הביאור בלקוטי לוי"צ 4) מבצעים |
הודעת יעקב לעשו "עם לבן גרתי" ותרי"ג מצוות שמרתי – שגר עם בחי' לובן העליון, שמשם נמשכים תרי"ג המצוות, ועי"ז סיים את הבירורים דעולם התיקון, ולכן יכול עתה לברר את עשו, ולקבל את האורות המקיפים דתוהו. גם בנוגע לבירור דלבן כפשוטו – הסדר הוא שתחילה הוא הבירור דלבן, קליפת נוגה, ואח"כ הבירור דעשו, ג' קליפות הטמאות. וכן הוא בגקה"ט גופא, שתחילה הוא הבירור דלבן, כתר (ראש) דקליפה, ואח"כ הבירור דעשו, ז"א (גוף) דקליפה, שזהו בירור קשה יותר, כיון שמתערב בו הענין דעמלק בגימטריא ספק. הליכת יעקב לעשו הו"ע החיבור דמ"ה וב"ן – ע"ד היחוד דיצחק ורבקה. ויש בזה ב' בחינות – בהתאם לב' בחי' כלה: כלה דעכשיו שטפילה להחתן, ועז"נ שמח תשמח, לשון הוה, וחותם משמח חתן וכלה, וכלה דלעתיד, שעז"נ מהרה ישמע כו', וחותם משמח חתן עם הכלה. |
א. 1) קביעות השנה: י"ט כסלו ביום שלישי בשבוע 2) י"ט כסלו: הדפסת מהדורא קמא דספר התניא ההוראה בפועל: השלמת הדפסת המהדו"ק, שהיתה באופן שלמע' ממדוה"ג – מאפשרת לתבוע מהקב"ה שיביא את הגאולה האמיתית והשלימה באופן ד"אחישנה" (ומכיון שנמצאים ביום השבת בודאי שדיבורים אלו לא יזיקו כו') (ט-יא) הענין דהפצת המעיינות שייך גם לנשים, ובעניננו – בזכות הנשים שעזרו לבעליהן לעסוק בהדפסת הספר (יב-ג) ב. 1) י"ט כסלו: הדפסת מהדורא קמא דספר התניא (המשך) 2) ביאור השינויים בין המהדורות בתחילת ספר התניא ג. 1) י"ט כסלו: הדפסת מהדורא קמא דספר התניא (המשך) 2) הפצת המעיינות חוצה מאמר ד"ה עם לבן גרתי ד. 1) פרש"י (וישלח לב, כג; לו, ז): "ויקח את שתי נשיו", "ולא יכלה ארץ מגוריהם גו'" 2) לקוטי לוי"צ (בראשית ע' קל): "בר נפלא" 3) הפצת המעיינות חוצה: במעשה בפועל 4) שלילת ניצול החסידות לענינים שאינם כדבעי לימוד זכות לאלו שהנהגתם אינה כראוי – מהנהגת אדה"ר בחטא עה"ד; לימוד זכות אינו סתירה לקיום המצוה ד"הוכח תוכיח" (לה-ו) 5) בנ"י הנמצאים "מאחורי מסך הברזל" ה. 1) הביאור בפרש"י 2) פרש"י (ויצא לא, נז): "את בניו ואת נשיו" (המשך) 3) הביאור בלקוטי לוי"צ 4) המצב באה"ק 5) סיום |
פדה בשלום – גם בנוגע לכל אחד מישראל במשך כל הדורות. והדרך לזה – ע"י העסק בתורה ובגמ"ח ותפלה עם הצבור. מקרב לי – מלשון קירוב, כיון שהיצ"ט והיצה"ר הם בקירוב זל"ז, בשני חללי הלב; אבל הם באופן של מלחמה (קרב כפשוטו). והכח לנצח במלחמה, כיון שנפש האלקית היא באופן של קירוב. פדי' בשלום – ע"י התורה (ובפרט פנימיות התורה), כמארז"ל בראתי יצה"ר בראתי לו תורה תבלין, כמו תבלין שממתק המאכל – בכל לבבך בשני יצריך, וגם רשע ליום רעה, שיעשה הרע – יום ואור. וזהו ענין השלום בפמליא של מטה – בין נה"א לנה"ב. וזהו גם כי ברבים היו עמדי, מתפלל עם הצבור, באופן שגם אנשי אבשלום התפללו לנצחונו של דוד, ועד"ז נעשה גם במלחמה בין נה"א לנה"ב. |
א. י"ט כסלו: "והימים האלה נזכרים ונעשים" ע"י הזכרון וההתבוננות בהענין די"ט כסלו (הגאולה מהמאסר עבור הפצת המעיינות חוצה) נפעלת הוספה בפעולות דהפצת היהדות והתורה (ד-ה) ב. י"ט כסלו: "פדה בשלום נפשי" ג. 1) י"ט כסלו: "הפליא ה' והגדיל לעשות בארץ" 2) מבצע חינוך: גם מחוץ לבית-הספר ההשתדלות בענין החינוך היא הכנה לקיום היעוד "לתקן עולם במלכות שד-י" (יט) ד. 1) "צבאות השם" 2) מבצע ס"ת לילדי ישראל ה. 1) סיום על סדר מנין המצוות 2) מבצע ס"ת הכלליים (לב) ו. סיום מסכת ברכות בבבלי ובירושלמי הביאור: ב"תלמידי חכמים" כמה מדרגות, ובירושלמי מדבר בכללות, ובבבלי מדבר בפרטות ב"תורתו אומנתו"; רק ב"תורתו אומנתו" שייך "בוניך", ועי"ז נעשה "שלום" ח"פ (ביטול "מה"מ בשמונה"), כי ע"י הלימוד באופן שלמע' מהעולם נעשה בעה"ב על העולם; בלימוד זה רק "משתמרת", כי לא שייך בו ברכה בלי יגיעה; לכן בירושלמי מדובר לפנ"ז ע"ד המעלה דקיום המצוות, ובבבלי מדובר על עבודה שלמע' מהטבע – "אין להם מנוחה" (לו-מב) זהו החילוק הכללי בין הבבלי והירושלמי: בבבלי הלימוד באופן ד"במחשכים הושיבני", ריבוי שקו"ט, ודוקא עי"ז הבירור באופן נעלה יותר (מג) הוראה מהנהגתו של רשב"י לאחר יציאתו מן המערה (שתיקן מקום שהי' ספק טומאה) – ע"ד גודל הענין דאהבת ישראל (מד) הוספה בענין השלום בעולם ע"י הוספה בלימוד התורה (מה) ז. חלוקת הש"ס (מו) ח. 1) כינוסי "צבאות השם" 2) מבצעים 3) מבצע ס"ת הכלליים (נ) 4) המצב באה"ק מאמר ד"ה פדה בשלום נפשי ט. מבצעים |