ב"ה
התוועדויות תש"י
סיפורים על גדלותו של
הרבי – במקום הספד: דברי זקנו בעת הברית מילה – כשתגדל תהי' רבי ותאמר חסידות *
נשיקה חסידית מאביו – מאמר חסידות * אופן חינוכו * קביעת זמן להתבוננות בהנהגת
אביו, והצעת עניניו * שימוש בטלפון להאזין לתפלת אביו בחדרו * לימוד כתב-יד אביו
לצורך כתיבת מכתבי אביו בשכר שיעור נוסף בחסידות * בקשת "תיקון" על
כתיבת ביאור במאמר של אדמו"ר מהר"ש בתבנית כתב ידו * הביקור בעליית גג
ביהכנ"ס המהר"ל * מתנה מאביו – מקל עם ידית כסף * התבטאות אביו שיש לו
על מי להשאיר את החסידים – בהיותו בן י"ז שנה
|
בלתי מוגה
הבטחתם של צדיקים שלא
יכנסו לגן עדן עד שיפעלו ביאת המשיח * אצל הרבי אין זו מסירות נפש, אלא זוהי כל
מציאותו, ע"ד המס"נ דאברהם אבינו, ובודאי יביא את המשיח * אשתכח בהאי
עלמא יתיר מבחיוהי
|
בלתי מוגה
ביאור מעלת שמחת חתן
וכלה במאמר ההילולא * בית יהודי צ"ל חדור כולו בתורה * משה רבינו והרבי *
ההסתלקות אינה אלא נסיון שמעלים ומסתיר על האמת וע"י העמידה בנסיון מתגלה
האמת
|
בלתי מוגה
חייו הרוחניים של
הרבי מנקודת מבט של רופא * ההתקשרות אל הרבי בתקפה גם עתה
|
בלתי מוגה
הסתלקות – המשכה
נעלית יותר בבחינת רוממות * כשושנה בין החוחים * רבי כפשוטו למטה מעשרה טפחים
|
ב"המשך"
האחרון הבהיר ורמז הרבי את הכל * בשביל לנצח במלחמה מבזבזים כל האוצרות ועד שהמלך
משליך חייו מנגד * פסק התורה שעתה די בכך
|
|
בלתי מוגה
עתה, כשכל הדלתות
פתוחות, היתה ההזדמנות לאכול ה"אפיקומן" בחדר של הרבי ולפתוח שם הדלת
לאליהו הנביא * לאחרי ההסתלקות הי' בא רבינו הקדוש לביתו בלבושי שבת ועושה קידוש *
חיי ו"לבושי" הצדיק נעלים יותר לאחר ההסתלקות
|
"בשעת פטירתו
של רבי כו' נר יהא דלוק במקומו שולחן יהא ערוך במקומו מטה תהא מוצעת במקומה"
– כל הענינים דכניסה ל"יחידות" עבור "נר שולחן ומטה", בגשמיות
וברוחניות, ישנם גם לאחרי ההסתלקות * הרבי אינו ממוצע המפסיק אלא ממוצע המחבר,
עצמות ומהות בגוף * הרבי שומע אותנו מתוועדים כאן * עצמות יוסף הובאו לארץ ישראל *
כשחסיד בא אל הרבי ה"ז אצלו שבת, ושייך גם עתה, ע"י התקשרות כדבעי
|
הגילויים דכל
יו"ט שנמשכים עד ליו"ט הבא – במאמרי החסידות של הרבי שיצאו לאור
ליו"ט זה * ביאור בהמאמר דחג הפסח: בענין שירת המלאכים, ובענין סדר העבודה
דנר"נ ח"י – מעלת העבודה דקבלת עול * השייכות לפרשת השבוע – התחלתה
בהעילוי דיום השמיני למילואים והעבודה דכלות הנפש, וסיומה בקבלת עול * שיעור היומי
בתניא – התבוננות וקבלת עול
|
מעלת
ה"צבא" – צבאות ה' – שעומדים על משמרתם במסירת נפש * תפארת שבתפארת והוד
שבהוד – ב' אייר ול"ג בעומר – מלמעלה למטה ומלמטה למעלה * נוסח ה"פדיון" שנותנים לרבי * תלמידי
התמימים מקבלים הח"י של הרבי וצריכים לפרוע בהח"י שלהם ע"י היציאה
מההגבלות * ב' אייר – התחלת כתיבת הספר תורה לקבלת פני משיח צדקנו * הצעה שכל אחד
יקבל על עצמו להוסיף בחיזוק ההתקשרות הן בנוגע לעצמו והן בנוגע להזולת * קירוב
הזולת אל הרבי גם ע"י סיפור ה"מופתים", עם היותם רק ההתפשטות של
הרבי – כדי לקרבו לדא"ח, שזהו העצמי של הרבי * צורך השעה לעסוק גם עם הזולת –
כשיש שריפה לא עושים חשבונות
|
החסרון בכמה מהבחורים
– שחושבים יותר מדי ע"ד עצמם * התבוננות בתפלה – בענין א' שלמד קודם התפלה,
גם אם אינו שייך לפיה"מ, ובמקומות שמותר להפסיק * התעסקות עם הזולת מסייעת
לעבודת התפלה
|
בלתי מוגה
החילוק בין חסד שבהוד
(פסח שני) להוד שבחסד (חול המועד) * הרבי כתב בסידורו "חסד שבהוד" כדי
לגלות את החסד שבקו הגבורות * הכוונה של הרבי תבוא בודאי לידי פועל וצריכים להשתדל
שיהי' זה ע"י מעשינו ועבודתינו *
ההוראה דפסח שני – "ניטאָ קיין פאַרפאַלן" – בנוגע להתקשרות אל
הרבי * התקשרות ע"י ציור פני הרבי גם
ע"י תמונה * ההתעסקות במת מצוה ונשיאת ארונו של יוסף – בעבודת האדם * התקנות
של הרבי – "משה תיקן להם לישראל"
|
בלתי מוגה
ביאור הרמזים
דל"ג בעומר – "עד הגל הזה" ו"גל עיני ואביטה נפלאות
מתורתך" – בנוגע ללימוד והפצת תורת החסידות בסוף זמן הגלות * ע"י הוד
שבהוד (קבלת עול) באים לתפארת שבתפארת (תכלית היופי) * ע"י ההתמסרות אל הרבי
(הוד שבהוד) נותן הרבי משלו באין-ערוך (תפארת שבתפארת) * ביאור בהנהגת אדמו"ר
האמצעי בל"ג בעומר לצאת לשדה ולעשות מופתים בעניני זחו"ק, וההוראה בנוגע
למילוי שליחותו של הרבי מתוך מסירת נפש * ספירת העומר אין לה תשלומין – בעבודת
השליחות של הרבי * ההוראה מספה"ע דכאו"א להקרבת העומר ע"י ב"ד
– שהחשבון הפרטי דכאו"א הוא בנוגע למילוי השליחות של הרבי * בהנשא החיות
ינשאו האופנים * ציור פני קדש הקדשים, אבא קדישא * השתטחות על האוהל בל"ג
בעומר
|
תוכן איסור רבית
בעבודת האדם – שההשתתפות מלמעלה היא לא רק בנתינת-כח לעבודה אלא גם בעבודה בפועל
שהיא באופן של שותפות, והשייכות המיוחדת לקבלת עול מלכות שמים וליציאת מצרים *
תוכן האיסור ד"לא יבקר בין טוב לרע ולא ימירנו" בעבודת השליחות של הרבי
– מילוי השליחות ללא חשבונות כלל
|
בלתי מוגה
מזון לבוש ובית –
פנימי, מקיף ומקיף הרחוק – בעבודת האדם * מסירה ונתינה אל הרבי הו"ע הבית –
שלימות האדם – אצל חסידים * ביתו של הרבי בית כללי עבור כלל ישראל * גודל הזכות
דפדיון ביתו של הרבי והזריזות בזה * הרבי
לא בא לקבל אלא ליתן * השייכות ד"אתרוג" לבית דירה של הרבי
|
בלתי מוגה
המאמר דחג השבועות
ד"ה ויספו ענוים בה' שמחה – השייכות דענוה לחג השבועות * תכונת הענוה – הנחת
עצמותו מהכרת האמת ותוקף הדעת – בעבודת השליחות של הרבי * מילוי השליחות בתוקף
הוודאות כמו מן התורה – בדוגמת מעלת יו"ט שני של גלויות דחג השבועות * הטרדת
השטן המקטרג בחג השבועות כבראש השנה ויום הכפורים * לימוד תורתו של הרבי באופן
שרואה בעל השמועה עומד כנגדו * ההתקשרות אינה בגלל מעלה מסויימת אלא בגלל היותו
"רבי" * יש להתכונן לי"ב תמוז דשנת השבעים, תקופה חדשה * חיזוק
הנסיעה בשליחות המל"ח בתקופת הקיץ * סיום מסכת סוטה: "משמת רבי בטלה
ענוה ויראת חטא", "לא תיתני כו' דאיכא אנא" – שמזה מוכח ש"רבי
לא מת"
|
בלתי מוגה
ההוראה מיציאת בני
ישראל למדבר ללא חשבונות שעי"ז קיבלו כל צרכיהם מן המוכן * קדושת השבת גם בעת
השינה
|
בלתי מוגה
ההוראה מחטא המרגלים
כתוצאה מזה שעירבו את שכלם ושינו מסדר הדברים שאמר להם משה – קיום דברי משה
שבדורנו מתוך קבלת עול ללא שינוי כלל *
ההוראה מהנהגת כלב ש"נשתטח על קברי אבות" – ענין ההשתטחות
ע"י לימוד תורת הרבי שעי"ז "דר בשני עולמים", בישיבה של מעלה
ובישיבה של מטה * תמוז – תקופת החום, "שמש הוי'", וביטול הקרירות,
"חמרא אפילו בתקופת תמוז קרירא לי'", ע"י העבודה דזיכוך החומר *
התגלות "שמש הוי'" בחודש תמוז בדורנו זה – חג הגאולה י"ב-י"ג
תמוז * נוסח ברכת החודש: "לישועה ולנחמה ונאמר אמן"
|
בלתי מוגה
סיום משניות
בע"פ שנסדר ע"י מחנה ישראל * המשך וחיזוק העבודה דמחנה ישראל ומרכז
לעניני חינוך * הזכרת הרביים
|
בלתי מוגה
ביאור השיחה דחג
הגאולה תש"ט בענין חיים אמיתיים בלי הפסק – ביחס לתקופה שלאחרי ההסתלקות *
השייכות לפרשת השבוע: הטהרה דטומאת מת – ע"י גילוי החיות דקדושה – ע"י
אפר הפרה שעשה משה שקיים לעולם * בכחו של משה שבדורנו יכול וצריך כאו"א
להחיות אחרים * עלי' לתורה בשבת שלפני החתונה בחדרו של הרבי * המאסר והגאולה –
צמצום בשביל הגילוי
|
בלתי מוגה
מעלת הנס שנעשה לרבי,
נשיא הדור, גם לגבי נס שנעשה לו – מצד מעלת הראש לגבי שאר האברים * חיי הרבי,
הנתינת-כח והשליחות – בתוקף נצחי, והשינוי הוא רק למעליותא, למעלה מהגבלת הגוף *
מקדיש אבר שהנשמה תלוי' בו – בענין ההתקשרות * ביאור דיוק הלשון במאמר די"ב
תמוז ע"ד שלילת הישות בלימוד התורה – כנגד פרטי הדרגות דעולמות בי"ע עד
לגקה"ט * לימוד התורה לאחרי הקדמת ההתבוננות במעלת התורה שהיא חכמתו ורצונו
של הקב"ה * גודל האחריות והזהירות בהנסיעה בשליחות המל"ח כיון שנוסעים
ביחד עם הרבי בעצמו * עיקר הקביעות היא בד' הכתלים של הרבי
|
"אב" –
מורה שהפנימיות הו"ע של רחמים, ו"מנחם אב" – מורה שהפנימיות באה
בגילוי * ביאור בשיעור היומי בתניא בענין י"ג מדה"ר * הזכרת דתן ואבירם
וער ואונן במנין בני ישראל בפרשת השבוע – להדגיש הענינים המעכבים הכניסה לארץ *
מנין בני ישראל – דבר שבמנין לא בטל * הפעולה על הזולת בד בבד עם עבודת עצמו –
"כי תראה ערום וכסיתו גו' ומבשרך לא תתעלם" * הרמז בדברי הרבי ע"ד
אמירת הקאפיטל המכוון למספר שנותיו גם לאחרי ההסתלקות * "בכל ביתי נאמן
הוא" * "בעתה אחישנה"
|
|
סיום מסכת קידושין
במשנה ובברייתא במאמרו של רבי נהוראי "מניח אני כל אומנות שבעולם ואיני מלמד
את בני אלא תורה" – ביאור פרטי השינויים בין המשנה להברייתא על יסוד החילוק
הכללי שבמשנה מדובר אודות ההנהגה השייכת להכלל, ובברייתא מדובר גם אודות הדרך
השייכת ליחידי סגולה * הביאור בפנימיות הענינים – החילוק שבין נגלה דתורה, אילנא
דטו"ר, לפנימיות התורה, אילנא דחיי * המאור שבה מחזירו למוטב – פנימיות התורה
* לימוד תורת החסידות של הרבי – "תורה צוה לנו משה" – עומדת לו בכל
המצבים * הרבי נותן כח לעשות אדם חדש – "זוטרא דבכו מחי' מתים" *
ההתקשרות אל הרבי היא ע"ד ההכנה לשמה בהתחלת הלימוד * ענין הקידושין אצל רבי
וחסיד * "וועלטישע און אונדזערע" * הפסקה קצרה עד להתוועדות הבאה
|
חודש אלול חודש
החשבון * חשבון פרטי וחשבון כללי * בכל השנה צריכים לעסוק בעבודה עצמה ללא
חשבונות, והחשבון בחודש אלול כשהמלך בשדה * בכל מצב צריכים ללמוד תורת החסידות של
הרבי והמאור שבה מחזירו למוטב * החילוק שבין חסידי פולין לחסידי חב"ד * התוכן
דסימני טהרה בבהמה – מעלת גרה ומפרסת פרסה – בעבודת האדם בבירור נפש הבהמית *
סימני עופות ע"פ המסורה ורבי צייד * "ראה אנכי נותן לפניכם היום
ברכה" – ע"י ההתקשרות למשה שבדור
|
בלתי מוגה
מכתב אדמו"ר
מהוריי"צ לחיילים יהודיים – שהמאורעות הם זמניים ועניני התומ"צ הם
נצחיים * אמירת תהלים, לימוד חומש עם רש"י וקריאת מאמרים בעניני אמונה
|
בלתי מוגה
ביום הולדת
דהבעש"ט ואדמו"ר הזקן גובר מזלם – נתינת כח להוסיף באהבת ישראל אהבת
התורה ואהבת ה', שכולא חד * ח"י אלול – יום החשבון דתשרי שעבר * החשבון של הרבי – גם לאחרי ההסתלקות כיון שאצלו
לא שייך "במתים חפשי" – בנוגע להמשכת ברכותיו, ע"י האמונה
וההתקשרות * אלול ר"ת "אנה לידו ושמתי לך",
דברי תורה קולטין, "את בצר במדבר" – שגם ממדבר עושים עיר בצורה, בכחו של
משה, "וזאת התורה אשר שם משה לפני בני ישראל" * כל אחד שייך לח"י
אלול כיון שהמלך בשדה * לא צריכים להדחף כי הרבי עצמו מקבל את כולם, צריכים רק
לצעוק "אבא הצילני"
|
בלתי מוגה
הקריאה בתורה בשבת
שלפני ראש השנה בפרשת נצבים – אחדותם של כל ישראל, מראשיכם שבטיכם עד חוטב עציך
ושואב מימיך, לאחדים כאחד, שעי"ז נעשית הכריתת ברית דהקב"ה ובני ישראל
שלמעלה מטו"ד * "אלול" ר"ת "איש לרעהו ומתנות
לאביונים" – שגם "מתנות לאביונים" (שתאב לכל דבר) הם באופן
ד"איש לרעהו" מצד האחדות * צדקה גשמית ורוחנית * סיפור הצ"צ
שע"י נתינת צדקה זכה להתגלות של אדמו"ר הזקן * לנצל ב' הימים דראש השנה
להליכה לבתי כנסיות לעורר את בני ישראל * צריכים להכריז בגלוי שבאים בשליחותו של
הרבי * הגיע הזמן לסחוב את הסוסים אל השוקת * ביאור במאמר דג' סליחות – שינוי
הלשון בהמשל דמלך בשדה שבלקוטי תורה בהתאם למעמד ומצב שבדורנו זה
|